« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

امام غزالی | سیمای بزرگان 28 تير 1389
امام غزالی (م 450 هـ ـ ت 505 هـ )

ابی حامد محمد بن محمد غزالی

در روز دوشنبه 14 جمادی الآخر در طوس متولد شد. دوره ای از نشأت حیات علمی خود را از جرجان شروع کرد سپس به طوس بازگشت او تمام مسائل علمی را یادداشت می کرد ودر دفاتر خود ثبت می نمود یک روز با دزدان در مسیری درگیر شد ودانست که با دزدیده شدن کتابها ونوشته هایش از علم مجرد وتهی می گردد لذا تمام آنها را حفظ نمود.

غزالی برای کسب علم سفرها و رحلتهای بسیار زیادی داشت و در این راه با افکار و مذاهب مختلف همنشین شد. شرف شاگردی امام الحرمین در مکه شامل حال او شد تا جایی که از استاد خود نیز جلو زد و استاد خود اذعان کرد که غزالی بحر مغرق است. زمانی در بغداد تدریس می کرد

معروف است که شخصی در اسکندریه مصر دشمن غزالی بود وهمیشه او را غیبت می کرد این شخص پیامبر را در خواب دید که ابوبکر وعمر وغزالی در جلوش ایستاده اند غزالی رو به طرف پیامبر کرد وگفت فلانی مرا اذیت می کند پس در خواب پیامبر دستور داد که با شلاق او را بزنند این شخص وقتی از خواب بیدار شد علامت شلاق ودرد ناشی از آن را بر پشت خود احساس کرد.

تالیفات غزالی:

البسیط ، الوجیز ، الوسیط ، المنخول ، المستصفی ، شفاء العلیل ، احیاء علوم الدین ، الأربعین فی اصول الدین ، منهاج العابدین ، الخلاصة ، اسماء الحسنی.
بازديد:1583| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت