« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بیشتر کشورهای اسلامی روز یک شنبه اقدام به رصد هلال ماه شوال خواهند کرد | خبرها 4 مرداد 1393
بیشتر کشورهای اسلامی روز یک شنبه اقدام به رصد هلال ماه شوال خواهند کرد

بیشتر کشورهای اسلامی روز یک شنبه (امروز) اقدام به رصد هلال ماه شوال (عید فطر سال ۱۴۳۵) خواهند کرد .

اما در کشورهای عربی تولد ماه قبل از غروب خورشید رخ خواهد داد و بنابرایندر همه ی کشورهای عربی روز یکشنبه ماه بعد از غروب خورشید ناپدید خواهد شد.به همین دلیل امروز،ماه به دلیل نزدیکی با افق و کمی درخشندگی و نورآن نه با چشم غیر مسلح و نه با استفاده از تلسکوپ قابل رؤیت نخواهد بود.

البته ناگفته نماند که با استفاده از ابزارهای تصویربرداری نجومی امکان رؤیت وجود دارد ولی در این حالت برای اثبات وجود ماه و اعلام ماه جدید قمری بین فقها اختلاف وجود دارد.اما با وجود اینکه روز یکشنبه در تمام محدوده ی کشورهای عربی ماه بعد از غروب خورشید ناپدید می شود و تولد ماه قبل از غروب خورشید رخ خواهد داد ولی از آنجایی که بیشتر کشورهای عربی و اسلامی این حالت را برای قبول شهادت شهود در مورد رؤیت ماه کافی می دانند بنابراین انتظار می رود بیشتر این کشورها روز دوشنبه را عید فطر اعلام کنند.در مقابل انتظار می رود کشورهایی که رؤیت را همراه با معیارهای دقیق علمی شرط می دانند روز سه شنبه را روز عید فطر اعلام کنند.

خلاصه آنچه گفته شد این است که برای کسانی که به محاسبات فلکی اکتفا می کنند و رؤیت با چشم را شرط نمی دانند یا کشورهایی که در صورت ناپدید شدن ماه بعد از غروب خورشید بر ضرورت شهادت شهود تأکید نمی ورزند یا همچنین کشورهایی که رؤیت هلال را با تجهیزات تصویربرداری نجومی قبول دارند، روز دوشنبه شروع ماه شوال خواهد بود .اما در مقابل، کشورهایی که بر ضرورت شهادت شهود تأکید می کنند یا تنها رؤیت با چشم غیر مسلح و یا تلسکوپ را می پذیرند که البته تعداد این کشورها نیز کم است روز سه شنبه را آغاز ماه شوال اعلام خواهند کرد.

با نگاهی به وضعیت هلال ماه در روز یکشنبه در کشورهای مختلف دنیا به این نتیجه می رسیم که رؤیت ماه در کشورهای واقع در شمال آسیا و تمام محدوده ی اروپا و کانادا به دلیل ناپدید شدن ماه قبل از غروب خورشید غیر ممکن خواهد بود.

در همین حال در تمام قاره آسیا (به استثنای شمال آن)، در قاره استرالیا، شمال و وسط آفریقا و بیشتر مناطق ایالات متحده ی آمریکا با وجود غروب ماه بعد از خورشید، رؤیت ماه چه با چشم غیرمسلح و چه با تلسکوپ غیرممکن خواهد بود.

رؤیت هلال ماه با استفاده از تلسکوپ تنها در جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی ممکن خواهد بود.در همین حال رؤیت هلال ماه با چشم غیرمسلح تنها در آمریکای جنوبی آن هم با سختی ممکن خواهد بود.

لازم به ذکر است که رؤیت هلال ماه به آسانی فقط و فقط در اقیانوس آرام ممکن خواهد بود.

اما وضعیت هلال ماه روز یکشنبه در بعضی از کشورهای عربی و اسلامی با توجه به محاسبات سطحی ماه به شرح ذیل خواهد بود:

جاکارتا:ماه ۱۷دقیقه بعد از غروب خورشید ناپدید شده و عمر ماه ۱۳ ساعت و ۵۴دقیقه خواهد بود.

ابوظبی: ماه ۸ دقیقه بعد از غروب خورشید ناپدید شده و عمر ماه ۱۷ساعت و ۲۴دقیقه خواهد بود.

مکه مکرمه :ماه ۱۱دقیقه بعد از غروب خورشید ناپدید شده و عمر ماه ۱۷ساعت و ۵۹ دقیقه خواهد بود.

عمان: ماه ۵ دقیقه بعد از غروب خورشید ناپدید شده و عمر ماه ۱۸ساعت و ۳۴دقیقه خواهد بود.

قاهره:ماه ۷ دقیقه بعد از غروب خورشید ناپدید شده و عمر ماه ۱۸ساعت و ۳۸دقیقه خواهد بود.

رباط:ماه ۸ دقیقه بعد از غروب خورشید ناپدید شده و عمر ماه ۲۰ساعت و ۳۴دقیقه خواهد بود.

بنابراین با توجه به آمار و ارقام فوق الذکر باید گفت روز یکشنبه در تمام این شهرهای یادشده رؤیت ماه چه با چشم غیرمسلح و چه با تلسکوپ ممکن نخواهد بود.

برای باز شدن بیشتر موضوع فوق،شایسته است گفته شود که کمترین زمان ماندن و مکث ماه در آسمان که امکان رؤیت داشته تاکنون۲۹ دقیقه ثبت شده که روز ۲۰ سبتامبر سال ۱۹۹۰در فلسطین رخ داده است.اما کمترین عمر ماه که امکان رؤیتداشته،۱۵ ساعت و ۳۳ دقیقه ثبت شده که روز۲۵ فبرایر سال ۱۹۹۰در آمریکا بوده است.

لازم به ذکر است که افزایش مدت زمان ماندن و عمر ماه بعد از غروب به تنهایی برای امکان رؤیت کافی نیست و عوامل دیگری مانند دور بودن زاویه ماه با خورشید و دور بودن از افق در لحظه ی رصد نیز در امکان رؤیت دخیل هستند.

برای آشنایی بیشتر با نتایج رصد ماه شوال می توانید به سایت مؤسسه اسلامی رصد ماه با آدرس (www.icoproject.org)مراجعه کنید.این مؤسسه سال۱۹۹۸شروع به کار کرده و اکنون بیش از۴۰۰ نفرعضو از متخصصین در زمینه رصد و محاسابات و نگارش تقویم دارد.

این مؤسسه از تمام کسانی که در کشورهای مختلف دنیا در این زمینه فعالیت می کنند درخواست دارد که نتایج رصد خود را از طریق سایت به این مؤسسه برسانند تا بتواند بعد از دقت کافی در آن، بر روی سایت منتشر کند.

نقشه ی زیر امکان رؤیت هلال ماه شوال را در روز یکشنبه فردا در تمامی مناطق دنیا نشان می دهد:

بیشتر کشورهای اسلامی روز یک شنبه اقدام به رصد هلال ماه شوال خواهند کرد


رؤیت ماه در مناطق واقع در رنگ قرمز به دلیل غروب ماه قبل از غروب خورشید یا به سبب رخ دادن اقتران سطحی ماه بعد از غروب خورشید غیرممکن خواهد بود.

رؤیت ماه در مناطق واقع در قسمتهای بدون رنگ چه با چشم غیرمسلح و چه با تلسکوپ غیرممکن خواهد بود.

رؤیت ماه در مناطق واقع در رنگ آبی با استفاده از تلسکوپ ممکن خواهد بود.

رؤیت ماه در مناطق واقع در رنگ صورتی با استفاده از تلسکوپ ممکن خواهد بود.همچنین رؤیت هلال در صورت صاف بودن کامل هوا و خبره بودن شخص رصد کننده در این مناطق ممکن خواهد بود.

رؤیت ماه در مناطق واقع در رنگ سبزبا چشم غیرمسلح ممکن خواهد بود.

...........................................................
لینک منبع : سایت المشروع اسلامی لرصد الاهله
نقل از سایت تابش
بازديد:1056| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت