« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

جامعه اهل سنت با هر نوع تندروی، خشونت، افراط گرایی و تکفیر سایر مسلمانان مخالف است و آن را محکوم می‌کند | خبرها 31 تير 1393
جامعه اهل سنت با هر نوع تندروی، خشونت، افراط گرایی و تکفیر سایر مسلمانان مخالف است و آن را محکوم می‌کند

در شرایط کنونی که کشور های اسلامی منطقه در گیر جنگ های طایفه ای و قومی - مذهبی شذه اند ، ما شاهد پیدایش جریانات تکفیری و افراط گرایی شده ایم که به عنوان ابزار غرب برای اشاعه موج اسلام هراسی در جهان عمل می کنند. در این شرایط که رژیم صهیونیستی بیشترین بهره را از ان برده و به قتل عام فلسطینیان دست زده است ، بهترین راهکار ترویج فرهنگ گفتمان میان فرق و مذاهب مختلف اسلامی و تلاش در جهت تشکیل امت واحده اسلامی است. در همین زمینه خبرنگار تقریب در زاهدان با جناب مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، مدیر دارالعلوم مکی و امام جمعه اهل سنت زاهدان گفتگویی ترتیب داده است که مشروح آن در ذیل می آید:

- با سلام، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، همانطور که مستحضر هستید در روزهای اخیر حملات رژیم صهیونیستی به مردم مسلمان و مظلوم غزه شدت گرفته است؛ علت حملات وحشیانه این رژیم در ماه مبارک رمضان را چه می دانید؟

- ماهیت رژیم غاصب اسراییل، امروز برای همه جهانیان و انسانهای منصف و خیرخواه بشریت شناخته شده است و نیازی به توضیح درباره خوی وحشیگری این رژیم غاصب نیست. صهیونیستها همواره به دنبال ضربه زدن به اسلام و ملتهای مسلمان بوده و هستند و لذا هرگاه احساس کنند امت اسلامی گرفتار مسایل داخلی و اختلاف است و در حالت ضعف به سر می برد، به خود جرات و جسارت راه می دهند و خوی وحشی گری خودشان را نمایان می سازند. همانطور که می دانید اکنون متاسفانه در اثر توطئه های استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل در اغلب بلاد اسلامی شاهد درگیری قومی و مذهبی هستیم که به اعتقاد ما بدترین نوع اختلاف و درگیری همین اختلافات قومی و مذهبی است. متاسفانه به دلیل شیطنت دشمن و در کنار آن غفلت مسلمانان از قرآن و سنت و در برخی موارد تنگ نظری و عدم تحمل همدیگر، زمینه بروز درگیری های کور قومی و مذهبی و پیدایش جریانات افراطی و تندرو فراهم می شود و متاسفانه در این میان بیشترین زیان عاید ملتهای مسلمان و بیشترین فایده نصیب رژیم منحوس صهیونیستی و اربابان غربی آن می شود. اکنون نیز که کشورهای اطراف رژیم صهیونیستی همچون مصر، سوریه، عراق و لبنان شاهد اختلافات داخلی هستند حاشیه امنیت برای اسراییل فراهم شده و چون احساس خطر خاصی هم از طرف کشورهای اسلامی متوجه آنان نمی شود دست به کشتار و قتل عام مسلمانان غزه زده اند.

- شما به اختلافات قومی و مذهبی اشاره داشتید؛ جنابعالی ریشه این اختلافات را در چه چیزی می بینید؟

-به نظر من عمده اختلافات از این نوع، حاصل عدم تحمل یکدیگر و عدم سعه صدر مسلمانان است که در برخی بلاد اسلامی زمینه برای پیدایش جریانات تندرو و تکفیری فراهم می آید. جریاناتی که ابزار دست غربیها برای ایجاد اسلام هراسی و ارایه چهره ای خشن از اسلام هستند و نتیجه اقدامات افراطی آنان به ضرر مسلمین و جهان اسلام و به نفع غرب و صهیونیسم بین الملل تمام خواهد شد. لذا توصیه ما تقویت فضای گفتمان و افزایش سعه صدر و اخوت بین مسلمانان است و شیعه و سنی و همه اقوام و فرق اسلامی باید برای تشکیل امت واحده اسلامی دست به دست هم دهند و جبهه ای واحد علیه استکبار و سلطه گران غربی تشکیل دهند.

-جناب مولوی، به طور خاص موضع شما در خصوص گروههای تکفیری همچون داعش که قائل به حرمت جان و مال مسلمانان نیستند چیست؟

-ما بارها به طور شفاف اعلام کرده ایم که جامعه اهل سنت با هر نوع تندروی، خشونت، افراط گرایی و تکفیر سایر مسلمانان مخالف است و به شدت این نوع تفکر را محکوم می کند. مسیر ما اعتدال و گفتمان و تاکید بر اخوت و تقریب مذاهب اسلامی است و توصیه ما به همه گروهها و جریانات تندرو و تکفیری این است که به عواقب و نتایج کار خود بیندیشند و ببینند آیا حرکات و اقدامات آنان در جهت تعالیم قرآن و سنت می باشد یا به ضرر اسلام و مسلمین و موجب وهن اسلام خواهد شد. لذا ما هر جریان و گروه و فرقه ای را که قائل به تکفیر مسلمانان باشد و دست به کشتار و قتل عام و تجاوز به حقوق حقه مسلمانان و حتی غیرمسلمانان بزند را محکوم می کنیم.

..........................
منبع: خبرگزاری تقریب
بازديد:1103| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت