« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

خیرخواهی مسلمانان شرط اسلام است | احادیث روزانه 3 خرداد 1395
عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ - رضي الله عنه - قَالَ: أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أَتَيْتُ النَّبِيَّ - صلى الله عليه وسلم - قُلْتُ: أُبَايِعُكَ عَلَى الإِسْلامِ، فَشَرَطَ عَلَيَّ: «وَالنُّصْحِ لِكُلِّ مُسْلِمٍ» فَبَايَعْتُهُ عَلَى هَذَا. (بخارى:58)

--------------------------------------------------------------------------------

جرير بن عبد الله - رضي الله عنه - مي گويد: خدمت نبي اكرم - صلى الله عليه وسلم - شرفياب شده، عرض كردم: اي پيامبر گرامي! مي خواهم با دست مبارك شما، بر اسلام، بيعت كنم. رسول الله - صلى الله عليه وسلم - در كار بيعت بر اسلام، خير خواهي و نصيحت مسلمانان را نيز شرط قرار داد. و من هم طبق آن شرايط، بيعت نمودم.
|بازديد:348 | |


تفاوت مومن و منافق قاری قرآن | احادیث روزانه 26 ارديبهشت 1395
عن أَبي موسى الأشْعريِّ رضي اللَّه عنهُ قال: قال رسولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: "مثَلُ المؤمنِ الَّذِي يقْرَأُ القرآنَ مثلُ الأُتْرُجَّةِ: ريحهَا طَيِّبٌ وطَعمُهَا حلْوٌ، ومثَلُ المؤمنِ الَّذي لا يَقْرَأُ القُرْآنَ كَمثَلِ التَّمرةِ: لا رِيح لهَا وطعْمُهَا حلْوٌ، ومثَلُ المُنَافِق الذي يَقْرَأُ القرْآنَ كَمثَلِ الرِّيحانَةِ: رِيحها طَيّبٌ وطَعْمُهَا مرُّ، ومَثَلُ المُنَافِقِ الذي لا يَقْرَأُ القرآنَ كَمَثلِ الحَنْظَلَةِ: لَيْسَ لَها رِيحٌ وَطَعمُهَا مُرٌّ" متفقٌ عليه.

--------------------------------------------------------------------------------

از ابوموسي اشعري ـ - رضي الله عنه - ـ روايت شده است که پيامبرص فرمودند: "مثال مؤمني که قرآن ميخواند، مانند ترنج است که هم بو و هم مزه ي خوب دارد و مثال مؤمني که قرآن نميخواند، مانند خرماست که بو ندارد ولي مزه اش شيرين است و مثال منافقي که قرآن ميخواند، مانند ريحان است که بوي آن خوش ولي مزه اش تلخ است و مثال منافقي که قرآن نميخواند، چون حنظل است که بو ندارد و مزه ي آن نيز تلخ است".
|بازديد:379 | |


تحویل قبله | احادیث روزانه 25 ارديبهشت 1395
عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ - رضي الله عنه - أَنَّ النَّبِيَّ - صلى الله عليه وسلم - كَانَ أَوَّلَ مَا قَدِمَ الْمَدِينَةَ نَزَلَ عَلَى أَجْدَادِهِ- أَوْ قَالَ: أَخْوَالِهِ- مِنَ الأَنْصَارِ، وَأَنَّهُ صَلَّى قِبَلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ سِتَّةَ عَشَرَ شَهْرًا، أَوْ سَبْعَةَ عَشَرَ شَهْرًا، وَكَانَ يُعْجِبُهُ أَنْ تَكُونَ قِبْلَتُهُ قِبَلَ الْبَيْتِ، وَأَنَّهُ صَلَّى أَوَّلَ صَلاةٍ صَلاهَا صَلاةَ الْعَصْرِ، وَصَلَّى مَعَهُ قَوْمٌ، وَكَانَتِ الْيَهُودُ قَدْ أَعْجَبَهُمْ إِذْ كَانَ يُصَلِّي قِبَلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ، وَأَهْلُ الْكِتَابِ، فَلَمَّا وَلَّى وَجْهَهُ قِبَلَ الْبَيْتِ أَنْكَرُوا ذَلِكَ. (بخارى:40)

--------------------------------------------------------------------------------

براء بن عازب - رضي الله عنه - مي گويد: اولين باري كه نبي اكرم - صلى الله عليه وسلم - (در سفر هجرت) به مدينه تشريف آورد، نزد خويشاوندان انصاري خود (بني نجار) اجلالِ نزول فرمود. و پس از ورود به مدينه، حدود شانزده الي هفده ماه، بسوي بيت المقدس نماز مي خواند. و در عين حال، دوست داشت كه بطرف كعبه نماز بخواند. (ديري نگذشت كه اين آرزو، برآورده شد و قبله از بيت المقدس به كعبه تغيير يافت). نخستين نمازي كه آنحضرت - صلى الله عليه وسلم - (بسوي كعبه) برگزار نمود، نماز عصر بود كه جمعي از صحابه نيز با ايشان نماز خواندند. زماني كه رسول اكرم - صلى الله عليه وسلم - به طرف بيت المقدس نماز مي خواند، تمام اهل كتاب، خشنود بودند. اما هنگامي كه قبله از بيت المقدس به بيت الله تغيير يافت، اين امر را نپسنديدند.
|بازديد:355 | |


مقام عالم و معلم | احادیث روزانه 18 ارديبهشت 1395
عَنْ أبي أُمَامة، رضي اللَّه عنْهُ، أنَّ رَسُول اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قال: "فضْلُ الْعالِم على الْعابِدِ كَفَضْلي على أَدْنَاكُمْ" ثُمَّ قال: رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: "إنَّ اللَّه وملائِكَتَهُ وأَهْلَ السَّمواتِ والأرضِ حتَّى النَّمْلَةَ في جُحْرِهَا وحتى الحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلى مُعلِّمِي النَّاسِ الخَيْرْ" رواهُ الترمذي وقالَ: حَديثٌ حَسنٌ.

--------------------------------------------------------------------------------

از ابوامامه ـ - رضي الله عنه - ـ روايت شده است که پيامبرص فرمودند: "برتري عالم بر عابد، مانند برتري من بر پايينترين و کمترين شماست" و سپس فرمودند: "خدا و فرشتگان او و ساکنان آسمان و زمين، حتي مورچه در سوراخ خود و حتي ماهي، بر آموزنده ي خير و معلم نيکي به مردم، صلوات مي فرستند و دعاي خير ميکنند".
|بازديد:378 | |


سزای تعرض به حقوق و آبروی مردم | احادیث روزانه 13 ارديبهشت 1395
عَنْ أنَسٍ رضي اللَّه عنهُ قالَ: قَالَ رسُولُ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: "لمَّا عُرِجَ بي مررْتُ بِقَوْمٍ لهُمْ أظْفَارٌ مِن نُحاسٍ يَخمِشُونَ بهَا وجُوهَهُمُ وَصُدُورَهُم، فَقُلْتُ: منْ هؤلاءِ يَا جِبْرِيل ؟ قَال: هؤلاءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ لُحُوم النَّاسِ، ويَقَعُون في أعْراضِهمْ،" رواهُ أبو داود.

--------------------------------------------------------------------------------

از انس ـ - رضي الله عنه - ـ روايت شده است که پيامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: "وقتي مرا به معراج بردند، از کنار طايفه اي گذشتم که ناخنهايي از مس داشتند و با آن صورت و سينه ي خود را ميخراشيدند، از جبرئيل - عليه السلام - پرسيدم: اينها کيستند؟ جواب داد: اينها کساني هستند که گوشت مردم را ميخورند (غيبت ميکنند) و به دنبال عيوب مردم و بي آبرو کردن آنها مي افتند".
|بازديد:305 | |


پیامبر ص شمرده سخن می گفت | احادیث روزانه 9 ارديبهشت 1395
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّه عَنْهَا: أَنَّ النَّبِيَّ - صلى الله عليه وسلم - كَانَ يُحَدِّثُ حَدِيثًا، لَوْ عَدَّهُ الْعَادُّ لأحْصَاهُ. وَعَنْهَا رَضِيَ اللَّه عَنْهَا قَالَتْ: إِنَّ رَسُولَ الله - صلى الله عليه وسلم - لَمْ يَكُنْ يَسْرُدُ الْحَدِيثَ كَسَرْدِكُمْ. (بخاري:3568)

--------------------------------------------------------------------------------

عايشه رضي الله عنها مي گويد: نبي اكرم - صلى الله عليه وسلم - طوري سخن مي گفت كه اگر كسي مي خواست، مي توانست كلماتش را بشمارد. و همچنین از عایشه روایت است که گفت: رسول الله - صلى الله عليه وسلم - مانند شما پي در پي و با عجله، سخن نمي گفت.
|بازديد:342 | |


از خطاهای نمازگزاران: نگاه به آسمان | احادیث روزانه 31 فروردين 1395
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ - رضي الله عنه - قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ - صلى الله عليه وسلم - : «مَا بَالُ أَقْوَامٍ يَرْفَعُونَ أَبْصَارَهُمْ إِلَى السَّمَاءِ فِي صَلاتِهِمْ»؟ فَاشْتَدَّ قَوْلُهُ فِي ذَلِكَ، حَتَّى قَالَ: «لَيَنْتَهُنَّ عَنْ ذَلِكَ، أَوْ لَتُخْطَفَنَّ أَبْصَارُهُمْ». (بخارى:750)

--------------------------------------------------------------------------------

انس ابن مالك - رضي الله عنه - مي گويد: رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فرمود: «چرا بعضي از مردم، در نماز، به طرف آسمان، نگاه مي كنند»؟ و در اين باره، سخنان شديدي بر زبان آورد تا جائيكه فرمود: «يا از اين كار خود، باز مي آيند يا بينايي شان، ربوده ميشود».
|بازديد:373 | |


شرم و حیا مانعی محکم | احادیث روزانه 29 فروردين 1395
عَنْ أبي مسْعُودٍ الأنْصَارِيِّ رضي اللَّه عَنْهُ قَالَ: قَالَ النَّبيُّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم: "إنَّ مِمَّا أدْرَكَ النَّاسُ مِنْ كَلامِ النُّبُوَّةِ الأولَى: إذَا لَمْ تَسْتَحِ فَاصْنعْ مَا شِئْتَ" رواهُ البُخَاريُّ.

--------------------------------------------------------------------------------

از ابی مسعود انصاري ـ - رضي الله عنه - ـ روايت شده است که پيامبرصلی الله علیه و سلم فرمودند: "به حقيقت از آنچه که از کلام پیامبران گذشته به مردم رسيده است، اين است: اگر حيا نکردي و نداشتي، هرچه ميخواهي بکن".
|بازديد:334 | |


فقط به پاکان اجازه ورود به بهشت داده می شود | احادیث روزانه 25 فروردين 1395
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ - رضي الله عنه - عَنْ رَسُولِ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ: «إِذَا خَلَصَ الْمُؤْمِنُونَ مِنَ النَّارِ، حُبِسُوا بِقَنْطَرَةٍ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ فَيَتَقَاصُّونَ مَظَالِمَ كَانَتْ بَيْنَهُمْ فِي الدُّنْيَا حَتَّى إِذَا نُقُّوا وَهُذِّبُوا أُذِنَ لَهُمْ بِدُخُولِ الْجَنَّةِ فَوَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لأَحَدُهُمْ بِمَسْكَنِهِ فِي الْجَنَّةِ أَدَلُّ بِمَنْزِلِهِ كَانَ فِي الدُّنْيَا». (بخارى:2440)

-------------------------------------------------------------------------------

از ابوسعيد خدري - رضي الله عنه - روايت است كه رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فرمود: «زماني كه مؤمنان از آتش، نجات پيدا مي كنند، روي پلي بين بهشت و دوزخ، متوقف مي شوند و تقاص ظلم و ستمهايي را كه در دنيا نسبت به يكديگر روا داشته اند، پس مي دهند تا اينكه پاك و صاف شوند. آنگاه، به ايشان اجازة ورود به بهشت را مي دهند. سوگند به ذاتي كه جان محمد در دست اوست، هر يك از آنها، مَسكن اش را در بهشت از منزلش در دنيا، بهتر مي شناسد».
|بازديد:374 | |

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت