« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

قواعد اصولی و فروعات فقهی متعلق به روزه | مجموعه قواعد فقهی 22 فروردين 1401
قواعد اصولی و فروعات فقهی  متعلق به روزهنزد شوافع تبییت نیت ( نیت روزه در شب قبل از فجر) در روزه واجب است براساس حدیث «لا صیام لمن لم یُجمع الصیام من اللیل» یعنی روزه نیست برای کسی که در شب، نیت و عزم روزه نکرده باشد. و می گویند که اسم جنس صیام در اینجا مجمل نیست.
|بازديد:355 | | ادامه مطلب...


اصل در احکام شرعی نزد امام شافعی تعبّد و نزد امام ابوحنیفه تعلیل است | مجموعه قواعد فقهی 15 مرداد 1397
اصل در احکام شرعی نزد امام شافعی تعبّد و نزد امام ابوحنیفه تعلیل استاین قاعده را امام زنجانی در کتاب (تخریج الفروع علی الاصول) خود آورده است. براساس این قاعده بسیاری از احکام شرعی و فروعات فقهی در مذهب امام شافعی برمبنای تعبّد شکل گرفته است و در اثبات این احکام نیازی به جستجوی علت و وجه مصلحت نیست بلکه با مجرد دلیل معتبر شرعی ثابت می شود.
|بازديد:938 | | ادامه مطلب...

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت