« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مجموعه پرسش و پاسخ سایت هیئت فتوای اهل سنت جنوب (2) | پرسش و پاسخ 30 خرداد 1395
مجموعه پرسش و پاسخ سایت هیئت فتوای اهل سنت جنوب (2)

سوال: آیا گرفتن وام ازدواج برای فردی که نیاز مالی دارد حرام است؟
پاسخ:گرفتن وام ازدواج از آن جهت که جزء وامهای تکلیفی است، جایز است مشروط بر اینکه در همان موارد مطروحه در قرارداد مصرف شود. والله اعلم.

سوال: سلام عليكم زني كه 38 سال سن دارد امااز بيماري ديابت وبيماري هاي ديكري نيز رنج مي برد وپزشکان حاملگی رابرايش خطرناك دانسته اند آيامي تواند بارضايت همسرش بوسيله عمل جراحي از حاملگی جلوگيري كند؟
پاسخ:اگر حاملگی برای او خطر جانی داشته باشد می تواند از حاملگی بوسیله عمل جراحی جلوگیری کند.

سوال: آیا غسل کسی که نیت میکند سپس تمام بدن خود را بدون ترتیب(اول از گردن و بعد سمت راست و ...) می شوید صحیح است
پاسخ: ترتیب در غسل سنت است بنابراین بهتر است رعایت شود و اگر رعایت نشود، غسل صحیح است.

سوال: آیا دادن سود بانکی به فرزند خود که ازدواج کرده و فقیر است صحیح است؟(بدون اطلاع فرزند از اینکه بفهمد آن پول سود بوده).همچنین مصرف آن برای مخارج دانشگاهی و هدایا چطور؟لطفا موارد مصرف از سود را هم بازگو کنید.با تشکر
پاسخ:هرگونه تصرف در سود بانکی به نفع سپرده گذار جایز نیست بنابراین نمی شود آن را به فرزند خود داد. موارد مصرف این سودها از قرار زیر است:
الف)برای رهایی افرادی که از مؤسسات مالی وام گرفته ان و در پرداخت اقساط دچار مشکل شده ان و اموال آنان مصادره و خود آنان زندانی یا در شرف زندانی شدن هستند، به چنین افرادی کمک شود تا نجات یابند البته به شرط توبه کردن.
ب)برای درمان بیماری های مزمن و خطرناک مثل سرطان، مشروط به اینکه فرد بیمار فقیر و مستمند باشد.

سوال: آیا خواندن تلقین بعد از خاک کردن میت درست است؟ ایا فاتحه دادن و قران خواندن ثواب ان به میت میرسد یا نه
پاسخ: تلقین بعد از دفن میت، در شرع وارد نیست، اما قراءت قرآن از سوی نزدیکان بدون گرفتن مزد، امید است ثوابش به میت برسد.

سوال: پدر چند سالی است که بدلیل بیماری سرطان بیمار بوده و توان روزه گرفتن نداشته ... بیست روز پیش فوت نموده ... آیا برای روزه های نگرفته کفاره بدیم یا روزه بگیریم به جای ایشان و کفاره اش چقدر میشه
پاسخ:اگر امکان روزه گرفتن برایش وجود داشته در ازای هر روز مبلغ 10000 تومان فدیه پرداخت کنید.

سوال:با سلام من 26 سال سن دارم و دچار وسواس شدید شدم خواهش میکنم سوالاتم رو جواب بدید شاید کمی بهتر بشم ، مدتیه که به گوشیم حساس شدم همش حس نجس شده،چند روز پیش موقع استنجا احساس کردم یه قطره ادرار روی صورتم و کنار ابروم افتاد فقط یه حس روی پوستم کردم نمیدونم،بعد همه جای خودم رو کنترل کردم چیزی روی لباسام و بدنم نبود وقتی هم بیرون رفتم اون قسمت از صورتم رو با شلنگ آب شستم اما همش میگم نکنه یه جای هم ترشحی ریخته باشه و من متوجه نشده باشم یا صورتم رو تمیز نشسته باشم هرچند اهمیت ندادم و وقتی از دستشویی بیرون اومدم با دست خیسی که به صورتم کشیدم گوشی رو برداشتم آیا نجس شده؟
یه بارم گوشیم از دستم افتاد روی یه فرش نجس البته هم گوشی خشک بود هم فرش ولی خب گوشی های لمسی همیشه جای انگشت روشه چون گاهی با دستی که چربه البته ن زیاد یا کرم مرطوب کننده روشه یا حتی گاهی تلفنی حرف میزنی به صورتت میخوره و چربی صورت بهش میچسبه و گوشی من هم پر از اثر انگشت بود ، نمیگم خیلی چرب بودن ولی پر از جای انگشت بود آیا نجس شده ؟
پاسخ: وسواس یک نوع بیماری است و لازم است به روان پزشک مراجعه کنید و تا زمانی که یقین به نجس شدن نباشد، لازم نیست به شک عمل شود و اگر محلی که شک داشتی، شستی، دیگر نباید به آن فکر کرد و در صورت تشویش ذهنی، باید به خدا پناه برد و در ضمن زمانی نجاست از چیزی به چیز دیگر انتقال می یابدکه یکی از آنها خیس باشد بنابراین اگر هردوی آنها(چیز نجس و آن چیز دیگر) خشک باشند، آن شیء پاک ، نجس نمی شود.

سوال: سلام و عرض ادب خدمت شما بیمه عمر و سرمایه گذاری ایا حلال است یا حرام اگر حرام است چرا؟
پاسخ: بیمه عمر جایز نیست زیرا که مبتنی بر حرام است و سرمایه گذاری با رعایت ضوابط شرعی و قانونی حلال می باشد.

سوال: با عرض سلام بنده بدلیل داشتن پولیپ رحم، مدتی هست که دائما خونریزی دارم. شدت آن درطول ساعات شبانه روز متفاوت هست ولی حتی برای نیم ساعت هم قطع نمیشود که بتوان طهارت گرفته و نماز بخوانم.درحال حاضر توانایی مالی برای درمان که عمل جراحی هست هم ندارم.میخواستم بفرمایید در این شرایط حکم نماز خواندن برای من چگونه است؟
پاسخ: بعد از دخول وقت و قبل از نماز خواندن، هرجا از بدن و لباس که نجاست (خون) بدان رسیده است، شسته شود و سپس شرمگاه را ببندید و نماز بخوانید.

سوال: ما گاهی به دریا میرویم وبه علت کوچک بودن قایق نماز نشسته میخوانیم چطوراست؟ متشکرم
پاسخ:به علت وجود عذر، نشسته نماز خواندن بلامانع است.

سوال: با سلام خدمت اعضای هیات فتوا ی اهل سنت جنوب ایران ازآنجاییکه شما بزرگواران درمورد بازاریابی شبکه ای فتوای خود را صادرکرده اید یک سوال داشتم آیامنظورتان همین بازاریابی شبکه ای هست که از وزارت صنعت ومعدن دارای مجوز هست وشیوه اش به اینصورت میباشد که دیگرپول مستقیم درکارنیست بلکه برای مایحتاج خودازسایت خریدمیکنیدوچون واسطه درکار نیست درصدی هم به خودتون بر میگرده وزیرمجموعه براخودت درست میکنی واونها هم برای مصارف شخصی خودخریدمیکنن وپور سانتی هم به شما می رسه آیامنظورتون همین مدل بازاریابی شبکه ای هست ؟
پاسخ: منظور از بازار یابی شبکه ای، بازاریابی هایی است که دارای مشکلات شرعی، اقتصادی و اجتماعی (که در کتابچه توزیع شده وجود دارد) می باشد، خواه مجوز قانونی داشته باشد یا نداشته باشد.

سوال: السلام علیکم و رحمة الله و برکاته حکم بیمه تامین اجتماعی از نظر اسلام چیست؟
پاسخ:بیمه تأمین اجتماعی از آن جهت که جزء خدمات و تسهیلات دولت است بلامانع می باشد.

سوال: باعرض سلام وخسته نباشید. خواستم بپرسم آیا فردی که هنوز در قید حیات است وازلحاظ جسمی وعقلی ازسلامت کامل بسرمی برد،می تواند اموال خود بطور غیر مساوی بین فرزندانش تقسیم کند یا نه؟ میراث بعد از فوت شخص قابل اجرا است یا در زمان حیات شخص؟
پاسخ: آنچه که در زمان حیات بین فرزندان تقسیم می شود، معمولا هبه و بخشش است و لازم است بین فرزندان(دختر و پسر) بطور مساوی تقسیم کند مگر اینکه دلیل شرعی وجود داشته باشد برای تفاوت بین آنان در بخشش. و میراث به اموال منقول و غیر منقول شخص بعد از مرگش تعلق می گیرد.

سوال: با سلام دختر خاله ام جنین 2.3 ماهه اش را سقط کرده و حا لا دچار عذاب وجدان شده از ان روز به بعد همه اش گریه میکند میخواستم بپرسم حکمش چیه ؟
پاسخ: سقط جنیین بدون مجوز شرعی جایز نیست. حال بهتر است با یک کارشناس شرعی سؤال کند تا راهنماییش کند.

سوال: با سلام بنده در میان مشاجره خانوادگی با برادر زنم و اینکه ایشان گفتن اگر مردی طلاق میدهی.. من هم یک قندان قند که جلوی دستم بود را برداشتم و 3 بار پشت سر هم این جمله را تکرار کردم که "طلاقم افتاده باشد که این قند نیست" . آیا طلاق واقع شده است ؟ با توجه به آنکه من قندان را بلند کردم و قند داخل قندان بود..
پاسخ:حفظ خانواده از مقاصد مهم دین مبین اسلام است و با این رفتارهای نابخردانه پیمان استوار خانواده گسسته نمی شود.

سوال: سلام من دختر20 ساله ای هستم ک با پسر دایی خودم رابطه تلفنی دارم وابستگی شدیدی برای هر دومون بوجود اومده و قصد ازدواج داریم خانواده ها راضی هستن ولی فعلا توان عروسی نداریم آیا این رابطه تلفنی رو باید تمام کنیم یا اشکالی نداره تا وقت ازدواج ادامه پیدا کنه؟
پاسخ: اگر از حرفهای معمولی که معمولا بین پسردایی و دخترعمه مطرح می شود، تجاوز کند و تلذذ کلامی بوجود آید جایز نیست و بهتر است که بین شما عقد شرعی و قانونی بسته شود و سپس مراسم ازدواج را به تأخیر اندازید.والله اعلم.

سوال: آیا استفاده کردن از دلال برای گرفتن ویزیت اشکال دارد؟
پاسخ: اگر حقوق دیگران ضایع می شود جایز نیست و اگر حقوق دیگان هم ضایع نشود، چون فساد اداری را موجب می شود، بدون اشکال نیست. والله اعلم.

سوال: اینجانب کارمندرسمی دولت هستم وبراساس قانون درسال15روزمرخصی ذخیره دارم که اگراستفاده نکنم درپایان خدمت بابت آن به ماپول می دهند(البته براساس آخرین حکم کارگزینی نه حکم زمان مرخصی)آیااین موردسودبه حساب می آیدیاخیر واگرهم بابت آن پول نگیریم براساس قانون می توانیم آن راجزو مازادبرخدت 30سال حساب کنیم وبرای این کاربایدمقداری پول به سازمان بازنشستگ پرداخت کنیم لذادرهردوموردآیا مواردذکرشده ازنظرشرعی اشکال داردیاخیر باتشکر
پاسخ: هر دو مورد که فرمودید از نظر شرعی اشکالی ندارد. والله اعلم.

سوال: با عرض سلام زنی در دوران کمتر از دو سالگی بار ها به من شیر داده است . حالا دختر آن زنی که به من شیر داده است به دختر دیگری از یک خانواده ی دیگر شیر داده است آیا آن دختر بر من حرام است ؟
پاسخ: شما با دختر خانواده دیگر، خواهر وبرادر شیری هستید بنبراین ازدواج شما با آن دختر جایز نیست. والله اعلم.

سوال: من وهمسرم پس از 8 سال زندگی مشترک به دلیل بسته بودن لوله های فالوب (تخم بر) همسرم مجبور شدیم از روش به آی وی اف (اختلاط اسپرم مرد با تخمک زن در محیط آزمایشگاه تا تشکیل جنین و انتقال آن به رحم) استفاده کنیم که بار این کار را انجام دادیم اما جواب نگرفتیم از آنجایی که هردو مشکل اسپرم یا تخمک نداریم آیا از لحاظ شرعی می توانم خانمی پیدا کنم که با اطلاع از همه ی مسائل او را به عقد در آورده به شرطی که جنین های حاصل از خود و همسرم که در ازمایشگاه تشکیل شده را به رحم او منتقل کنیم و در قبال اخذ مبلغی که مورد توافق طرفین است در صورت به دنیا امدن فرزند طلاق بگیرد و در مدت عقد هیچ گونه رابطه ای بین من و این خانم دوم وجود نداشته باشد؟ خاطر نشان می کنم که بنده رحم اجاره ای را به دلیل عدم عقد طرفین قبول ندارم بنابراین شرط عقد را لازم می دانم لطفا مرا راهنمایی کنید.
پاسخ: از نظر شرعی فرق مؤثری بین اجاره رحم با آن صورتی که مطرح کرده اید نمی باشد. زیرا که یکی از ادله ممنوع بودن اجاره رحم، التباس حقوق است که در این صورت نیز وجود دارد بنابراین شیوه مطرح شده توسط شما، نیز جایز نیست و علاوه بر آن منکرات اجتماعی نیز دارد. والله اعلم.

سوال: گاهی اوقات مجبور میشوم از شهری به شهر دیگر که مسافت نسبتا زیادی دارد بروم اگر قرار باشد قبل از نماز عصر حرکت کنم و احتمال میدهم تا مغرب به مقصد نمیرسم و در طول مسیر امکانخواندن نماز نباشد آیا جایز است نمازم را قبل از حرکت و قبل از دخول وقت بخوانم؟
اگر احتمال داشته باشد قبل از خروج وقت به مقصد برسم ولی نماز جماعت در مسجد تمام شده است. آیا مجاز به خواندن نماز درمبدا هستم یا باید پس از رسیدن به مقصد بخوانم؟
پاسخ: جایز نیست زیرا هنوز وقت نماز عصر داخل نشده است و شما هم مسافر نیستید. ولازم است بعد از دخول وقت و قبل از خارج شدن وقت توقف کرده و نماز را بخوانید. در مورد قسمت دوم سؤال، شما هم می توانید در مبدأ و هم بعد ز رسیدن به مقصد نماز بخوانید. والله اعلم.

سوال: مناسب است اندازه ریش چقدر باشد؟
پاسخ: اندازه ریش یک قبضه باشد مناسب است. والله اعلم.

سوال: اگر یک شخص به فرددیگری پول بدهد ودربرابرپول که داده یک خانه یادکان همی شخص بدهد وبه صاحب پول بگوید تاوقت برگرداندن پولت دراستفاده از این ملک آزادی متوانی خودت یادیگری استفاده کنی؛ آیادرست است؟
پاسخ: سؤالی مطرح است و آن اینکه ، خانه و دکان به چه عنوان به صاحب پول داده شده است؟ اگر به عنوان گرو داده شده،صاحب پول حق استفاده از آن را ندارد و اگر در ضمن عقد، شرط شده است،این حالت هم جایز نیست(چه صاحب پول شرط کند چه متقاضی). اما اگر متقاضی بدون اینکه شرطی شده باشد، بخواهد برای جبران محبت آن شخص، خانه یا دکان را در اختیار او بگذارد، جایز است.والله علم

سوال: حکمت از تحریم استمنا چیست؟
پاسخ: به طور کلی استمنا جایز نیست زیرا باعث ضعف قوای جنسی شده و در نهایت به نهاد خانواده ضرر می رساند. والله اعلم.

سوال: آیا کپی کردن دی وی دی جایز است یا خیر؟ با توجه به این که سی از طریق مشروع به ملکیت فرد دیگری درآمده و فرد هر طور بخواهد می تواند از مال خود بهره مند گردد؟
پاسخ:کپی رایت جایز نیست مگر با اعلام رضایت سازندگان آن زیرا در آن تضییع حقوق پدیدآورندگان محصول وجود دارد.والله اعلم.

سوال: با سلام و احترام اگر مسلمانی نمازهای قضا شده زیادی داشته باشد که تعداد آنها را نداند آیا راه حلی برای جبران آن دارد؟
پاسخ:توبه و استغفار کند و می تواند بجای نمازهای سنت نمازهای قضا بخوند.

سوال: سلام عليكم زني كه 38 سال سن دارد امااز بيماري ديابت وبيماري هاي ديكري نيز رنج مي برد وپزشکان حاملگی رابرايش خطرناك دانسته اند آيامي تواند بارضايت همسرش بوسيله عمل جراحي از حاملگی جلوگيري كند؟
پاسخ:اگر حاملگی برای او خطر جانی داشته باشد می تواند از حاملگی بوسیله عمل جراحی جلوگیری کند.

سوال: محرميت داماد با مادر زن درچه حد و چگونه است ؟آيا اگر مادر زن با سر وصورت باز و بدون جوراب باشد و ساق پاها وسر وسينه او در معرض ديد داماد باشد و شوهر هم راضى باشد اشكال شرعى دارد ؟
جواب: محرمیت ابدی است. بله اشکال شرعی دارد والله اعلم.

سوال: از چه زمانی به مهریه زن زکات تعلق می گیرد؟ از زمان تعهد مرد یا از زمان درخواست زن؟ اگر مرد فقیر باشد و توان پرداخت مهریه را نداشته باشد چی ؟ پرداخت زکات مهریه زن بر عهده مرد است یا بر عهده زن؟
جواب: بعد از عقد، زن مالک نصف مهر و بعد از یک جا شدن ، مالک تمام مهر می شود و هرگاه یک سال قمری از آن گذشت، زکات به مهریه تعلق می گیرد، در صورتی که مرد فقیر باشد و توان پرداخت مهریه را نداشته باشد چیزی بر ذمه او نیست و وقتی که مرد بتواند مهریه زن را پرداخت کند، زن زکات یک سال را پرداخت می کند و زکات بر عهده زن است. والله اعلم.
سوال: آیا می شود ثواب قرآن خواندن را به مردگان هدیه کرد یا نه؟


جواب: آنچه که در کلام رسول الله صلی الله علیه و سلم بیان شده است و بهتر است انجام گیرد، دعا برای میت است. اما در مورد قراءت قرآن و بخشش ثواب قراءت به میت و رسیدن ثواب به او، نصی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم وارد نشده است اما اگر شخصی با تأمل و تأنی و بدون دستمزد بخواند، ان شاء الله به او برسد. والله اعلم.

سوال: آیا درآمد کارمند بانک، در سیستم بانکی حال حاضر ایران از نظر شرعی ربا محسوب میشود؟ آیا ازدواج با چنین فردی درست است؟
جواب: درآمد کارمند در بانک های ایران حلال است و ازدواج با کارمندان بانک نیز جایز است. والله اعلم.

سوال: اگر مرد موی سینه اش را بزند چه حکمی دارد؟
جواب: اگر مرد برای تراشیدن موی سینه اش عذر شرعی دارد، جایز است و اگر عذر شرعی ندارد بعلت اینکه خود را شبیه به زنان می کند جایز نیست و حرام است. والله اعلم.

سوال: حکم بیمه عمر پاسارگاد چیست؟
جواب: بیمه عمر جایز نیست. والله اعلم.

سوال: سلام شخصی به یک نفر کارخانه دار پول می دهد که این شخص برای خودش مواد اولیه بخرد. و به شخص کارخانه دار این مواد اولیه را به صورت مدتی میفروشد مثلا اگر مواد اولیه 5000 تومان کیلویی بخرد به کارخانه دار 6ماهه میدهد کیلویی 6000 تومان آیا این سود حلال است با توجه به این که شخص کارخانه دار خودش آن مواد اولیه را می خرد؟
جواب: اگر مواد اولیه در ملکیت و ضمانت پول دهنده درآید و سپس آن را به کارخانه دار بصورت قسطی بفروشد اشکال شرعی ندارد در غیر این صورت ربا می باشد و جایز نیست. والله اعلم.

سوال: سلام علیکم و رحمة الله میخواستم بدانم نماز سنت قبلیه یا بعدیه ظهر اگر بخواهم 4 رکعتی بخوانم در رکعت دوم نیازی به تحیات هست؟
جواب: بهتر است که با دو سلام خوانده شود و اگر شخصی بخواهد با یک سلام بخواند، برای اینکه بین نماز فرض چهار رکعتی با نماز سنت فرق گذاشته شود، تحیات اول خوانده نمی شود.والله اعلم.

سوال: حکم رهن گرفتن خانه یا مغازه به شکل مرسوم چیست؟ ( توضیح اینکه در رهن مقداری پول در عوض استفاده از ملک به صاحب ملک داده می شود و پس از سر رسید مدت قرار داد صاحب ملک تمامی پول را به استفاده کننده پس می دهد)
جواب: این نوع رهن گرفتن خانه یا مغازه(چه رهن کامل و چه رهن و اجاره ) از نظر شرعی جایز نیست مگر از باب ضرورت مانند اینکه در شهرهای بزرگ خانه مناسب بدون رهن یافت نشود. والله اعلم.

سوال: حکم جماع با زن حائضه چیست؟
جواب: جماع با زن حائض به نص قرآن جایز نیست و حرام می باشد. والله اعلم.

سوال: آبی که به هنگام شهوتی شدن از انسان خارج می شود و جهنده نیست چه نام دارد؟نجس است یا نه؟اگر روی لباس بریزد و شخص لباسش را نشورد نماز انسان درست است یا نه؟
جواب: مذی نامیده می شود و نجس است و با هرجا از بدن و لباس برخورد کند، لازم است که شسته شود و اگر احیانا شسته نشود نماز صحیح نمی باشد. والله اعلم.

سوال: حکم ازدواج موقت از نظر اهل سنت چیست؟
جواب: ازدواج موقت به اتفاق مذاهب اهل سنت جایز نمی باشد.

سوال: حکم وجود دستشویی و حمام بدون دیوار بین آنها چیست؟
جواب: خیر وجود دیوار بین دستشویی و حمام لازم نیست و بلکه مهم ستر عورات شخص می باشد لذا در صورتی که این ستر عورات حاصل شود وجود دیوار لازم نیست. والله اعلم.

سوال: با سلام و احترام اگر مسلمانی نمازهای قضا شده زیادی داشته باشد که تعداد آنها را نداند آیا راه حلی برای جبران آن دارد؟
جواب: توبه و استغفار کند و می تواند بجای نمازهای سنت نمازهای قضا بخوند. والله اعلم.

سوال: زني كه 38 سال سن دارد اما از بيماري ديابت وبيماري هاي ديگري نيز رنج مي برد ودكترها حاملگی رابرايش خطرناك دانسته اند آيامي تواند بارضايت همسرش بوسيله عمل جراحي از حاملگی جلوگيري كند؟
جواب: اگر حاملگی برای او خطر جانی داشته باشد می تواند از حاملگی بوسیله عمل جراحی جلوگیری کند. والله اعلم.

سوال: حکم زکات کارمندان دولت که به صورت ماهیانه حقوق می گیرند چگونه است؟
جواب:اگر مجموع درآمد سالیانه به حد نصاب برسد، زکات واجب است و حد نصاب را سالیانه هیأت فتوا قبل از ماه مبارک رمضان اعلام می کند. والله اعلم.

سوال: من بعضی وقتها بعد از بیرون امدن از سرویس یا سر نماز شک میکنم چیزی از جلوم خارج شده یانه من چه کار باید بکنم؟نمازهام درست است یا نه؟
جواب:اگر مجرد شک است بدان توجه نکنید اما اگر مایعی خارج می شود، آن مایع نجس و باعث ابطال وضو و نماز می شود. والله اعلم.

سوال: تماشای فیلمهای مبتذل و همچنین استمنا گناه کبیره است یا صغیره؟
جواب:تماشای فیلم های مبتذل جزء گناهان صغیره است اما صغیره بودن گناه نباید منجر به این شود که ما جرأت بر انجام آن پیدا کنیم ریرا که گناه هرچند صغیره باشد، نافرمانی خداوند محسوب می شود و عقوبت دارد. والله اعلم.

سوال: اگر مردی با زنی دچار عمل زنا شده باشد، آن مرد می تواند بعد از توبه با دختر همان زن ازدواج نماید؟
جواب: ازدواج با دختر شخصی که با او رابطه نامشروع وجود داشته، جایز است اما به جهت خروج از خلاف و پرهیز از مواضع گناه و شرایط تهمت بهتر است چنین ازدواجی صورت نگیرد. والله اعلم

سوال: با سلام. آیا پیش خرید خودرو به نحوی که در شرکت های خودرو ساز ایرانی انجام می شود و خریدار از مبلغی به عنوان « درصد سود مشارکت» بهره مند میشود، جایز است یا خیر؟
جواب:در صورتی که قیمت خودرو معلوم(قطعی) باشد و همچنین زمان تحویل نیز معلوم باشد، خرید آن جایز است. والله اعلم.

سوال: موقعی که بدون جماعت وتنها انسان نماز می خواند برای انجام دادن سجده سهو باید مثل امام جماعت به یک طرف سلام دهدیا نه باید تا اخر دعا را هم بخواند و بعد به دو طرف سلام دهد و بعد سجده سهو نماید با تشکر توضییح دهید
جواب:در مذهب امام شافعی سجده سهو قبل از سلام دادن است بنابراین بعداز اتمام صلوات ابراهیمی، دو سجده به نیت سجده سهو می رویم و سپس سلام می دهیم مانند سایر نمازهاز والله اعلم.

سوال: حکم فراموش خواندن آیاتی از قران بعد از سوره حمد در نماز چیست و آیا نیاز به سجده سهو دارد؟
جواب: خواندن سوره بعد از فاتحه خللی که نیاز به سجده سهو داشته باشد به نماز وارد نمی کند. والله اعلم.

سوال: سلام من دریکی از کشورهای غیر اسلامی زندگی میکنم واهل سنت هستم دختری است که خانواده اش بت پرست اند ولی خودش میخواهد بامن ازدواج کند ودرصورتیکه من پاسخ مثبت بدهم به دین و روش اسلام رجوع مینماید حال آیا چنین ازدواجی جایز است؟
جواب: ازدواج بین مسلمان و غیر مسلمان (به استثناء دختران اهل کتاب) جایز نیست اما اگر دختر مورد نظر مسمان شود ازدواج با آنان جایز است. والله اعلم.

سوال: اینجانب به علت الزامات شعلی ام از روستا به شهر به همراه خانواده مهاجرت کرده ام و مستاجر می باشم . با و جود داشتن مقداری پس انداز ، تمام پول خرید یک واحد آپارتمان را نداشته ، و با وجود اینکه این واحد دارای وام مسکن است می توان آن را با وام خریداری نمایم؟
جواب: وام مسکن امکان دارد از نظر شرعی جایز باشد و امکان دارد جایز نباشد. بستگی دار دبه نوع وام. اگر از نوعی باشد که جایز است، خرید خانه به همراه چنین وامی نیز جایز است و الا جایز نیست. والله اعلم.

سوال: آیا دعای دست جمعی برای میت در سنت جایگاهی دارد؟
جواب: دعا برای میت بعد از دفن، سنت است اما به شکل دسته جمعی از پیامبر اکرم ثابت نشده است. والله اعلم.

سوال: اگر کسی از زنش دور باشد و نتواند به مدت طولانی از لحاظ موقعیت شغلی به خانه اش برگردد،وبخواهد از طریق ارتباطات امروزی از خارج از کشور با زن خود به ارضا برسد حکمش چیست؟
جواب:تلذذ از همسر خود از طریق وسایل ارتباطی امروزی بلامانع است.والله اعلم.

سوال: آیا دعا کردن واز خدا خواستن برای ازدواج با دختری که خواستگار دارد و هنوز به عقد هم در نیامده اند جایز است؟
جواب: دعای مجرد اشکالی ندارد تا زمانی که عملی برای جدایی آنان صورت نگرفته است. والله اعلم.

سوال: ودی و مذی چیست؟ و بعد از خروج آن چه کاری باید انجام دهیم؟
جواب:ودی، مایعی تیره رنگ است که بعد از ادرار از انسان خارج می شود و مذی مایعی بی رنگ و یا زرد رنگ است که قبل از عمل زناشویی ترشح می شود و هر دو نجس است و لازم است که با هر جا از لباس و بدن برخورد کردنند، شسته شود. والله اعلم.

سوال: اگر دندانها نامنظم باشد براي مرتب كردن آنها سيم كشي ( ارتودنسي) شود آيا از نظر شرعي اشكال دارد؟
جواب:اگر شکل دندان ها از حالت طبیعی خارج شده است، ارتودنسی بلامانع است. والله اعلم.

سوال: بانك رسالت در ازاي هر يك ميليون تومان در هر روز در حساب ،‌ 6000 تومان امتياز وام مي دهد مثلا اگر به مدت ده روز يك ميليون تومان در حساب باشد مبلغ 60000 تومان به صاحب حساب وام مي دهد و مي گويند بدون هيچ گونه سودي است آيا افتتاح حساب بدين منظور و استفاده از وام آن جائز است ؟
جواب:در این نوع حساب (آنقدر که ذکر شده) ربا رخ نمی دهد اما چون قرض (وام) به شرط قرض است، حرام رخ می دهد.بنابراین شایسته است که پرهیز شود. والله اعلم.

سوال: آیا زنی که طلاق داده شده باید 4 ماه در خانه پدری باشد ومهمانی یا جای دیگر نرود؟
جواب: : عده زن مطلقه، اگر عادت ماهیانه می شود، سه پاکی است و اگر آیسه است سه ماه و اگر حامله است با وضع حمل است و زن در این مدت در همانجایی که طلاق داده شده است(غالبا خانه شوهر) عده می نشیند و جز برای ضرورت از خانه خارج نمی شود والله اعلم.

سوال: من بخاطر بیماری توان روزه گرفتن ندارم، مقدار کفاره چقدر است؟ضمنا من امسال روزه نگرفته ام، آیا می توانم کل مبلغ کفاره رو به انجمن خیریه پرداخت نمایم؟
جواب:اگر امید بهبودی ندارید لازم است فدیه پرداخت کنید و مقدار فدیه یک چهارم سرفطره است و مقدار سرفطر را هر سال هیأت فتوا اعلام می کند. و می توانید کل مبلغ را به حساب انجمن خیریه واریز کنید ولی لازم است به آنان گفته شود که این مبلغ کفاره روزه است تا در مورد خودش مصرف شود. والله اعلم.

سوال: با توجه به این که در مراسم بله برون تمام ارکان نکاح وجود دارد یا این مراسم حکم نکاح شرعی را دارد و زن مرد بر یکدیگر حلال می شوند؟
جواب: خير برون و مجلس خواستگاری صرفا جنبه وعده دارد و در حکم عقد شرعی و قانونی نمی باشد بنابراین پسر و دختر تا زمانی که صیغه عقد شرعی بین آنان جاری نشده است همچنان بر یکدیگر حرامند. والله اعلم.

سوال: آیا می توان دعای وسیله و فضیله برای پیامبر را بعد از اقامه خواند و آیا بر این عمل دلیلی و جود دارد؟ یا آنکه خاص اذان است؟
جواب: دعای فضیله و وسیله بعد از اذان سنت است اما بعد از اقامه وارد نشده. والله اعلم.

سوال: آیا می توان جرائم و ظلم های شخص را برای دیگران تعریف کنیم تا آنان پند بگیرند؟ و آیا این عمل جزو غیبت محسوب نمی شود؟
جواب:به گونه ای تعریف شود تا شخص معلوم نشود تا ما نیز وارد تهمت و غیبت نشویم و تنها هدفمان همان پند گرفتن دیگران باشد. و الله اعلم.

سوال: آیا خرید و فروش لوازم آرایشی درست است؟ و پول حاصله از آن حلال می باشد؟
جواب:خرید و فروش وسایل آرایشی حرام نیست چون قابلیت استفاده حلال را دارد و دلیلی برای تحریم آن وجود ندارد و پول حاصل از آن حلال می باشد. والله اعلم.

سوال: آیا اگر با پای خیس روی فرشی که نجس است راه برویم ویا با لباس خیس بر آن فرش بنشینیم نجس خواهیم شد؟
جواب:از دو چیز خشک که یکی نجس باشد و دیگری نجس نباشد،نجاست انتقال نمی یابد و در غیر این صورت نجاست منتقل می شود. والله اعلم.

سوال: آیا حدیثی از رسول خدا (ص) در رابطه با اینکه اگر کسی خواستار پست و مقام دنیایی بود این قدرت را به او ندهید وجود دارد؟
جواب: بله حدیث وجود دارد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم می فرماید: (إِنَّا وَاللَّهِ لَا نُوَلِّي عَلَى هَذَا الْعَمَلِ أَحَدًا سَأَلَهُ وَلَا أَحَدًا حَرَصَ عَلَيْهِ) یعنی: ( به خدا سوگند ما ریاست را به کسی که آن را طلب کند و بر آن حریص باشد نمی دهیم).

سوال: آیا می توان درصدی به قیمت کالایی که به صورت اقساطی به فروش می رود افزود، و آیا این عمل جزو ربامحسوب می شود؟
جواب: خرید و فروش قسطی گرانتر اشکالی ندارد مشروط به اینکه از مواضع اضطراری شخص سوء استفاده نشود و این نوع معاملات، بیع است نه قرض. وبین بیع و قرض هم در تعریف و ماهیت و هم در احکام مترتب بر آن ها، تفاوت بسیار وجود دارد. والله اعلم.

سوال: با سلام من با همسرم معاشقه می کنم و بدن همدیگر را لمس میکنیم و گاهی مواقع الت شوهرم با بدن من برخورد میکند ولی دخول صورت نمیگیرد و فقط آبی از بدن من خارج می شود که از خروج آن آگاه نمی شوم و لذتی ندارد ومنی هم نیست آیا این کار من نیاز به غسل دارد؟ آیا فقط خروج منی برای یک زن و عمل دخول نیاز به غسل دارد یا خروج هر ابی از بدن یک زن؟
جواب: چیزی که غسل را واجب می کند، خروج منی و دخول است اما آبی که در هنگام معاشقه از زن یا مرد خارج می شود و خصوصیات منی را ندارد، مذی نامیده می شود و نجس است و هر جا از لباس و بدن برخورد کند، لازم است شسته شود.

سوال: بعد از رفتن به توالت وخارج شدن اگر بیست دقیقه بعد از آن یک قطره آب از آلت مرد خارج شود آیا این آب نجس است؟ لطفاً در مورد آن توضیح دهید.
جواب: تمام آبهایی پ که از آلت تناسلی خارج می شوند به استثناء منی نجس هستند و باید محلی که از لباس و بدن اصابت کرده، شسته شود . والله اعلم.

سوال: آیا می توان به جای طلا یا پول کالا مانند لباس، اقلام خوراکی مثل برنج و گوشت و مرغ و... به عنوان زکات به فقرا پرداخت کرد؟
جواب: افراد نمی توانند بجای پول در پرداخت زکاتف چیز دیگری(کالا) به مستحقین زکات بدهند مگر اینکه از جانب آنان وکالت داشته باشند مثلا فقیری به آنان بگوید بجای وجه نقد، به لباس نیاز دارم و برایم لباس بخر. والله اعلم.

سوال: حکم مقاربت با همسر از پشت ( دبر) چیست؟
جواب: رابطه جنسی از را دبر(پشت) حرام می باشد و پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم چنین شخصی را ملعون معرفی کرده است. والله اعلم.

سوال: با سلام در خصوص وام صندوق پس انداز كاركنان اداره ايا حرام است چون گفته مي شود سود ندارد و فقط 200 تا 400 هزار در ابتدا بعنوان كارمزد ميگيرند؟
جواب: اگر برای کسب درآمد، از پس اندازهای کارکنان در معاملات حرام و غیر شرعی استفاده استفاده نکنند جایز است. والله اعلم

سوال: حکم نرفتن به خدمت سربازی چیست؟
جواب: خدمت سربازی یک وظیفه ملی و عمومی است و لازم است به قانون احترام گذاشت والله اعلم.

سوال: چرا میزان زکاتی که هرساله اعلام می شود مقدری با قیمت بیست مثقال طلای خلاص تفاوت دارد؟
جواب: : در تعیین نصاب پول، غیر از قیمت طلا عوامل دیگری، مثل مقدار تورم و اوضاع اقتصادی جامعه نیز دخالت داده می شود. والله اعلم.

سوال: با سلام بنده مغازه داری هستم که اجناسی به عنوان به عنوان سرمایه در مغازه دارم اما پول نقد برای زکات دادن در دسترس ندارم ایا سرمایه من شامل زکات می شود؟
جواب: اگر سرمایه شما به حد نصاب برسد زکات بدان تعلق می گیرد. والله اعلم.

سوال: با سلام و خسته نباشید من یک قواره زمین 240 متری دارم که به قصد سرمایه گذاری برای فرزندانم خریداری نمودم و در ذی القعده یک سال آن تمام می شود آیا باید زکات آن را پرداخت نمایم و آیا می توانم زکات را به جای ذی القعده در رمضان پرداخت نمایم؟
جواب: چون این زمین جنبه ذخیره دارد زکات به آن تعلق می کیرد و در ذی القعده زکات آن واجب می شود. والله اعلم.

سوال: از چه زمانی به مهریه زن زکات تعلق می گیرد؟ از زمان تعهد مرد یا از زمان درخواست زن؟ اگر مرد فقیر باشد و توان پرداخت مهریه را نداشته باشد چی ؟ پرداخت زکات مهریه زن بر عهده مرد است یا بر عهده زن؟
جواب: بعد از عقد، زن مالک نصف مهر و بعد از یک جا شدن ، مالک تمام مهر می شود و هرگاه یک سال قمری از آن گذشت، زکات به مهریه تعلق می گیرد، در صورتی که مرد فقیر باشد و توان پرداخت مهریه را نداشته باشد چیزی بر ذمه او نیست و وقتی که مرد بتواند مهریه زن را پرداخت کند، زن زکات یک سال را پرداخت می کند و زکات بر عهده زن است. والله علم

سوال: حکم استعمال عطر، سرمه، و آرایش کردن در حال روزه چیست؟
جواب: جایز است. والله اعلم.

سوال: آيا درشب رمضان اگر مقاربت انجام شود وغسل انجام نشود (به دليل خواب افتادن) بيداركه ميشود صبح شده حالا بايد چكار كرد؟ روزه اش چه ميشه .
جواب: روزه اش صحیح است و برای ادای نماز باید غسل کند. والله أعلم.

سوال: حکم روزه زن باردار و زنی که در ماه رمضان بچه را شیر می دهد چیست؟
جواب: اگر روزه به زیان زن شیرده یا باردار باشد روزه را می خورد و بعد از ماه رمضان قضا می کند اما اگر روزه گرفتن به زیان جنین یا نوزاد شیرخوار باشد روزه را می خورد و بعد از رمضان هم قضای روزه را میگیرد و هم فدیه می دهد. والله اعلم.

سوال: آیا زنی که تا ظهر از حیض پاک یشود آن روز را باید به احترام رمضان روزه باشد یا لازم نیست روزه باشد؟
جواب: به خاطرحرمت ماه مبارک رمضان بهتراست امساک نماید.و بعد از رمضان قضای آن را بجا آورد. والله اعلم.

سوال: زنی که دررمضان با شوهرش نزدیکی داشته و دخول صورت گرفته ولی اصلا اطلاع نداشته که روزه با آن باطل میشود حکمش چیست؟
جواب: روزه‌ی آن روزباطل است،قضای آنرابعدازرمضان به جای ‌آوردزیرا ندانستن درمناطق مسلمان ‌نشین عذری موجه به شمارنمی‌آید.و برفردمسلمان واجب است که مسائل مربوط به واجبات واحکام عبادت رافراگیرد. (این حکم مختص بانوان می باشد) والله اعلم.

سوال: حکم استفاده از دارو برای به تأخیرانداختن عادت ماهیانه‌ی خانم‌ها درماه رمضان چیست؟
جواب: اگرمصرف داروازنظر پزشکی به سلامتی زن آسیبی نرساند،ازنظر فقهی مانعی ندارد،امابهتراست ازدارواستفاده نشود تا زمان عادت ماهانه به طورطبیعی سپری شودوبعدازرمضان قضای روزه رابه جای آورد. والله اعلم.

آ سوال: یا داخل شدن انگشت پزشک به هنگام معاینه درفرج یادُبُرانسان،روزه را باطل می‌کند؟
جواب: روزه راباطل میکند؛چون ورود شئ ازمنفذباز به داخل بدن است.والله اعلم.

سوال: من فرزند سه ماهه دارم که فقط با شیرمادرتغذیه می‌کند،تکلیف من دراین ماه مبارک رمضان چیست؟
جواب: در صورت متضرر شدن فرزندتان به سبب روزه گرفتن اجازه دارید که روزه نگیریدوبعداًقضای آنرا به جای آورید.و فدیه نیز پرداخت کنید. والله اعلم.

سوال: آیا زنانی که بخاطر عادت ماهیانه روزه ی خود را افطار می کنند، باید بلافاصله بعد از رمضان روزه ی خود را قضا کنند یا می توانند آن را تا قبل از رمضان سال آینده به تأخیر بیاندازند؟
جواب: می توانند قضای روزه را تا رمضان سال بعد به تأخیر بیاندازند، اما بنابر فرمایش خداوند متعال که می فرماید: فاستبقوا الخیرات مناسب است در اولین فرصت، اقدام به گرفتن قضا بکنند. والله اعلم.

سوال: من در شرکت الومینیم المهدی کارگاه ریخت مشغول به کار هستم. شرایط کاری ما بسیار سخت و حرارت محیط بسیار بالا و کار ما ارتباط مستقیم با مذاب آلومینیوم می باشد. کارا ما بصورت شیفت ( دو روز صبح و دو روز عصر و دو روز شب می باشد) . هر شیفت کاری به مدت هشت ساعت می باشد. روزه گرفتن در نوبت عصر کار و شب کار مشکلی نداریم. ولی در نوبت صبح بسیار سخت و طاقت فرسا و غیر قابل تحمل هست . چون خیلی زیاد عرق می کنیم و آب زیادی از بدنمان می رود. سال قبل از یکی از شیوخ سوال گرفتم بهم گفت : باید از روز قبل نیت روزه رو بکنیم و سحری هم بخوریم و بروم سر کار و تا جایی که توان داشته باشم روزه باشم اگر نتوانستم ادامه بدهم روزه خود رو بخورم. من هم همین کار را انجام دادم. رمضان سال قبل چهار روز روزه خودم رو خوردم و در عوضش بعد رمضان چهار روز رو جبران کردم و روزه گرفتم. آیا مرتکب گناه شده ام ؟ و آیا روزه ی من درست بوده یا خیر؟ غیر از روزه گرفتن بعد رمضان آیا فدیه هم لازم است ؟
جواب: : شما مرتکب گناه نشده اید و روزه شما درست می باشد و فقط قضاء روز هایی که روزه نگرفته اید لازم است و نیازی به فدیه نیست. والله اعلم.

سوال: می خواستم بدونم که اگر کسی در قرعه کشی بانک برنده شد می تواند آن پول را در راه خیر صرف کند یا نه ؟
جواب: اینگونه اموارد حداقل در آنها شبهه حرام وجود دارد لذا مصرف آن تجویز نمی شود.و توصیه می شود که برای خلاص شدن از آن صرف کمک به بیماران صعب العلاج شود که از کمک های اجتماعی محرومند والله اعلم.

سوال: آیا حق امتیاز در شرع اعتبار دارد یا نه ؟
جواب: بله مارک ها و علامتها نشانه مرغوبیت یا عدم آن است اگر بروجه صحیح در اختیار دیگران قرار گیرد اعتبار دارد. والله اعلم.

سوال: بنده و دوستانم برای ایجاد رقابت در یک بازی رایانه ای ، هر نفر مبلغ دو هزار تومن را برای جایزه کنار گذاشتیم تا بنده تمام این مبلغ را صاحب شود حال آیا این عمل جایز است؟ در صورتی که جایز نیست راهکار شرعی چیست؟
جواب: چنین کاری جائز نمی باشد زیرا از مصادیق قمار به شمار می آید. و قمار به نص صریح قرآن (مائده 90) و اتفاق علماء حرام است.
برای ایجاد رقابت می توان از دو روش استفاده نمود:
ا) دو نفر مبلغی را تعیین می نمایند و شخص ثالثی بدون پرداخت پول برای رقابت و دریافت جائزه با آنان به رقابت می پردازد و در نهایت جائزه به برنده بازی داده می شود.
2) جائزه توسط شخصی غیر از شرکت کننده گان تعیین و پرداخت گردد و یا همراه شرکت کنندگان شخص ثالثی نیز مبلغی برای مسابقه پرداخت نماید والله اعلم.

سوال: سلام ضمن عرض خسته نباشید به شما عزیزان میخواستم بدانم، خرید و فروش دلار در بازار به ریال چه حکمی دارد و با توجه به وضعیت فعلی ایران که روز به روز ارزش ریال پایین می آید برای جلوگیری از کاهش ارزش نقدینگی اقدام به خرید و فروش ارز کشور دیگری بنمایم از نظرشرع مشکلی دارد یانه؟
جواب: از نظر شرع این معامله جایز است به شرط آنکه تبادل دو ارز «نقداً و یداً بید» یعنی هم زمان و در یک مجلس صورت پذیرد.والله اعلم.

سوال: جايزه دادن به مشتریان فروشگاه از سود یا از از اصل سرمایه چه حکمی دارد؟
جواب: دادن جایزه ( چه از سرمایه و چه از سود ) به مشتریان فروشگاه اشکالی ندارد مشروط بر اینکه تبدیل به قمار نشود. والله اعلم.

سوال: فردی هستم که قبلا در یک شرکت کار می کردم ولی بعد از منحل شدن شرکت من به جایی دگررفتم ولی فروختن اموال ان را به عهده من گذا شتند در معامله قیمت کارشناسی یکی ازاجناس 4 میلیون تومان بود که من ان را به 10 میلون فروختم و می خواهم 2 میلیون تومان از این پول را براي خويش بردارم، آیا چنین کاری جایز است یا خیر؟
جواب: از آن جهت که شما نماینده و وکیل شرکت در امر فروش اموال شرکت بوده اید ، تمامی منافع حاصل از فروش اموال، از آن شرکت است و شما حق برداشتن 2 میلیون تومان را ندارید والله اعلم.

.....................................................
منبع: سایت هیأت فتوای اهل سنت جنوب
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه دینی اسماعیلیه
بازديد:10540| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت