« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

تواضع باعث عزت نفس و محبوبیت عبد نزد خدا و بندگان می شود | معاونت اجتماعی 17 آبان 1394
تواضع باعث عزت نفس و محبوبیت عبد نزد خدا و بندگان می شود

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان تواضع و فروتنی را یکی از شاخه های مهم ایمان معرفی کردند که دامنه ی وسیعی از اعمال و رفتار و گفتار انسان را شامل می شود ایشان گفتند: تواضع به معنای قرار دادن نفس در مرتبه پائین تر است و در اصطلاح علم اخلاق به معنای فروتنی و کوچک شمردن خود است تواضع به معنای خضوع هم بکار رفته آنچنانکه امام غزالی رحمة الله علیه در کتاب إحیاء علوم الدین چنین تعبیری را برای تواضع بکار برده است.

امام جمعه گیاهدان افزودند: در قرآن به دو نوع تواضع اشاره شده است یکی تواضع در گفتار و دیگری تواضع در رفتار و کردار.

شیخ شافعی تشیخ خطیب جمعه گیاهدان به نمونه هایی از دو نوع تواضع اشاره کردند و گفتند: در مورد تواضع در گفتار، از جمله پندهای لقمان حکیم به فرزندش در قرآن «واخفض من صوتک إن أنکر الأصوات لصوت الحمیر» است یعنی ای فرزندم صدایت را پائین بیاور که زشت ترین صداها صدای خران و الاغان است. صدای بلند و بالا بردن صدا در هنگام گفتار از تکبر و غرور نشأت می گیرد . صدای آرام و متعادل دلیل متانت و عاقل بودن متکلم است و موجب آسانی درک و فهم کلام او می شود. آلودگی صوتی و صدای بلند روح و روان انسان را آزرده می کند لذا خداوند ما را امر می کند که در گفتارمان تواضع داشته باشیم .

وی افزودند: از نمونه های بارز تواضع در رفتار و کردار ، همان راه رفتن متواضعانه است خداوند می فرماید: «ولا تمش فی الأرض مرحا إنک لن تخرق الأرض و لن تبلغ الجبال طولا» ای انسان بر روی زمین با کبر و غرور راه نرو تو نمی توانی زمین را بشکافی و طول و قامتت هرگز به کوهها نمی رسد.

بسیاری از انسانها متکبر و مغرور هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین می کوبند خداوند در این آیه عجز و ناتوانی انسان را به او گوشزد می کند و می گوید تو هر چه قدمهایت را محکم بر زمین بکوبی و با غرور و تکبر راه بروی نمی توانی زمین را بشکافی و هر قدر سر خود را بالا نگه داری نمی توانی قامت خود را به کوهها برسانی. از نصایح لقمان حکیم به فرزندش «واقصد فی مشیک » است یعنی در راه رفتنت متعادل باش و خضوع و فروتنی داشته باش.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه تواضع در رفتار و کردار و گفتار را نشانه ی عبودیت و بندگی دانستند و افزودند: خداوند عزوجل می فرماید: «وعباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و إذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» یعنی بندگان شایسته ی خدا آنهایی هستند که بر روی زمین با سکینه و وقار راه می روند و وقتی که جاهلان و نادانان آنها را با کلمات ناشایست و صدای بلند مورد خطاب قرار می دهند بر آنها سلام می کنند .

امام جمعه گیاهدان تواضع را نشانه ی شخصیت والای فرد قلمداد کردند و گفتند: تواضع و فروتنی در مقابل الله عزوجل وظیفه ی تک تک بندگان است مومن باید همیشه اهل تواضع باشد چه در عبادت چه در رفتار و گفتار و کردارش . و این تواضع نشانه ی شخصیت والای اوست رعایت تواضع احترامها و رعایت حقوق را بوجود می آورد احترام به پدر و مادر احترام به بزرگتر احترام به همسایه، بوجود آوردنده همه ی این احترامات همان تواضع و فروتنی است .

شیخ شافعی تشیخ به بیان بعضی از ثمرات و دستاوردهای تواضع پرداختند و گفتند : تواضع برای الله عزوجل باعث عزت نفس و محبوبیت عبد نزد خدا و بندگان می شود و زندگی لذت بخشی را برای انسان فراهم می کند در حدیث شریف رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: (من تواضع لله رفعه الله حتی یجعله فی أعلی علیین) یعنی کسی که برای خدا تواضع و فروتنی کند خداوند متعال مقام و منزلت او را بالا می برد تا جایی که به اعلی علیین می رساند.

خطیب نماز جمعه گیاهدان با اشاره به آیات و احادیثی کبر و غرور را در نقطه مقابل تواضع توضیح دادند و گفتند: آنچه در مقابل تواضع قرار می گیرد کبر و غرور است در حدیثی پیامبر فرمودند : کسی که به اندازه ی مثقال ذره ای از کبر در قلب او باشد وارد بهشت نمی شود شخصی سوال کرد اگر من لباسم را خوب و زیبا کنم و نعال و دمپایی نو بپوشم آیا این نشانه تکبر و غرور است؟ رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: (إن الله جمیل یحب الجمال الکبر بطر الحق و غمط الناس) خداوند زیباست و زیبایی ها را دوست دارد خداوند دوست دارد نعمتهایی را که به تو داده آنها را در تو ببیند کبر این است که حق را بپوشانی و مردم را حقیر و کوچک بشماری.
کبر از صفات شیطان است هنگامی که امر به سجود به حضرت آدم علیه السلام شد غرور و تکبر ورزید و گفت آیا بر کسی سجده کنم که از گل آفریده شده در حالی که من از آتش آفریده شده ام و عنصر وجودی من بالاتر از عنصر وجودی آن است.
بازديد:1582| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت