« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

ماه مبارک رمضان فرصتی برای تمرین رحمت | معاونت اجتماعی 14 تير 1394
ماه مبارک رمضان فرصتی برای تمرین رحمت

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان پس از سفارش به تقوا و ترس از خدا ، ماه مبارک رمضان را ماهی برای تمرین رحمت عنوان کردند و افزودند: بیائیم در ماه رحمت با دیده ی عطوفت و خیرخواهی به دیگران توجه داشته باشیم تا از رحمتهای بیکران الهی که در این ماه رحمت است برخوردار شویم. رحمت را در شهر خدا تمرین کنیم تا جزئی از طبیعت و اخلاق و فرهنگ ما دربیاید و در تمام عمرمان اهل خیر و نیکوکاری و احسان و عطوفت و مهرورزیدن بر خلق خدا باشیم.

امام جمعه گیاهدان شرط بهرمندی از رحمتهای ماه مبارک رمضان را بوجود آمدن صفت رحمت در خلق و خوی انسان مسلمان دانستند و گفتند: یقین بدانیم که ما وقتی می توانیم از رحمتهای بیکران الهی در این ماه برخوردار شویم که خود متصف به صفت رحمت باشیم (الراحمون یرحمهم الرحمن) آنهایی که به بندگان خدا رحم می کنند خداوند رحمان به آنها رحم می کند.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه مفاهیمی که در کلمه ی رحمت هست را بسیار زیاد دانستند که دایره بسیار وسیعی از اعمال و رفتار انسان را شامل می شود ایشان گفتند: رحم و رحمت معانی بسیار وسیعی دارد دایره ی بسیار وسیعی از اعمال و رفتار ما را شامل می شود.

شیخ شافعی تشیخ ، انفاق در راه خدا و دستگیری مستمندان و برطرف کردن حاجت نیازمندان را یکی از وجوه رحمت دانستند و افزودند: انفاق در این ماه باید طوری باشد که همانند باد وزنده وقت را نشناسد و از آنچه که خدا از لطف و کرمش به ما عطا کرده به فقرا و نیازمندان بدهیم این خصیصه نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در تمام ایام سال باید آنرا نصب عین خود قرار بدهیم و جزئی از طبیعت و رفتار ما در بیاید و در تمام عمرمان اهل خیر و نیکوکاری و احسان باشیم.

خطیب نماز جمعه گیاهدان با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید بر اهمیت انفاق و صدقه تاکید کردند و گفتند: این ماه ، ماه مضاعف و چند برابر شدن اجر و ثواب است انفاق کردن در ماه های دیگر تا هشتاد برابر اوج می گیرد اما در ماه مبارک رمضان یک اوج استثنایی نصیب حسنات می شود. وقتی که حسنات اینگونه چند برابر می شود ما که صحیفه های اعمالمان پر از گناه است ما بیش از حد به این اجر و ثواب نیازمندیم. انفاق در راه خدا چه آشکار باشد و چه نهان اجر خودش را دارد.

امام جمعه گیاهدان ، صله ی ارحام و ارتباط با خویشاوندان را یکی دیگر از صورتهای رحمت در این ماه دانستند و افزودند: از خدا بترسیم در حق خویشان از خدا بترسیم در ادای تکالیفی که خداوند متعال نسبت به ارحام قرار داده. آنهایی که می خواهند عمری دراز و با برکت داشته باشند و رزق و روزی با برکت داشته باشند بشتابند به صله ی ارحام که خداوند متعال این دو را منوط به صله ی ارحام قرار داده است.

شیخ شافعی تشیخ احسان به همسایگان را از دیگر وجوه رحمت دانستند که در ماه رمضان باید به آن اهتمام بورزیم ایشان گفتند: در اطراف ما همسایگان زیادی وجود دارد برخورد ما با همسایه های ما چگونه بوده؟ برخورد زن و فرزند ما با همسایه های ما چگونه بوده؟ آیا همسایه های ما از دست و زبان ما درامان بوده اند؟ یا نسبت به آنها بی توجه بوده ایم یا بالاتر از آن برای همسایه های مان اسباب دردسری و آزردگی بوده ایم اگر چنین بوده ایم باید توبه و رجوع به درگاه خداوند متعال داشته باشیم چرا که گناه سخت بزرگی مرتکب شده ایم در حدیثی رسول الله صلی الله علیه و سلم سه بار به لفظ جلاله الله قسم یاد می کنند که به خدا قسم ایمان ندارد! اصحاب وحشت زده می شوند که نکند آنها مشمول این قسم بشوند سوال می کنند جانمان فدایت ای رسول خدا چه کسی ایمان ندارد؟ رسول الله فرمود: آن کسی که همسایه اش از دست و زبان او درامان نباشد.

امام جمعه گیاهدان بر تاثیر عملی مفهوم رحمت در اخلاق و رفتار و کردار انسان مسلمان تاکید کردند.

خطیب نماز جمعه گیاهدان برخورد نیکو با اهل و عیال و خانواده و عیادت بیماران را از دیگر وجوه رحمت دانستند که لازم است در این ماه تمرین شود.

شیخ شافعی تشیخ در پایان سخنانشان با ذکر اینکه این ماه ، ماه گذر است و در یک چشم به هم زدن تمام می شود بر لزوم غنیمت شمردن فرصتهایی که در پیشرو است بخصوص دهه ی آخر که در آن شب قدر قرار دارد تاکید کردند.

..........................................................................
تهیه و تنظیم : سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:1556| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت