« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد بزرگ پاریس | آشنایی با مساجد جهان 9 تير 1394
مسجد بزرگ پاریس

مسجد بزرگ پاریس از قدیمی ترین و معروف ترین مراکز مسلمانان در فرانسه است که پس از جنگ جهانی اول به مناسبت بزرگداشت صدهزار کشته از مسلمانان برای دفاع از فرانسه بنا گردید.

با تصویب مجلس فرانسه مبلغ پانصدهزار فرانک به این امر اختصاص یافت. بلافاصله کمیسیون اجرایی شامل چندتن از شخصیتهای فرانسوی شروع به کار کرد. انجمن شهر پاریس نیز زمین بزرگ و ممتازی به مساحت 500 7 مترمربع در منطقه پنج شهرداری اهدا کرد که در کنار باغ گیاه شناسی ، موزه تاریخ طبیعی و بیمارستان قدیمی پی تیه قرار دارد.

مسجد بزرگ پاریس

سنگ بنای این مسجد در سال 1922م نهاده شد و علاوه بر کمک های فردی که از شمال آفریقا دریافت می شد، کشورهای مستعمره فرانسه همچون الجزایر، کامرون، هندوچین و نیز تونس و مراکش ــ که تحت الحمایه فرانسه بودند ــ مبالغی به این امر اختصاص دادند.

مسجد بزرگ پاریس

هزینه این پروژه بالغ بر پنج میلیون فرانک گردید. حاکم تونس کاشی های حمام و پادشاه مصر نیز منبر مسجد را هدیه کردند و مصر با تخصیص حقوقی سالیانه از وزارتخانة اوقاف به حمایت خود ادامه داد و سرانجام این مرکز در 16 ژوئیه 1926 با حضور گاستون دومرگ رئیس جمهور وقت فرانسه و پادشاه مراکش مولای یوسف افتتاح شد.

مسجد بزرگ پاریس

معماری این مسجد از یکی از مهمترین مساجد مراکش الهام گرفته و مناره 33 متری آن نیز برگرفته از مسجد زیتون در تونس است. وجود دیوارهای خارجی سفید که به زیبایی موزاییک‌کاری شده، کنده‌کاریهای زیبای چوبی که دیواره‌های محوطه داخلی را پوشانده‌، چند حیاط کوچک داخلی با باغچه های بسیار مرتب، راهرو های داخلی و اماکن و محوطه های خصوصی، این مسجد را به مکانی امن و معنوی تبدیل نموده است.

مسجد بزرگ پاریس

مسجد بزرگ پاریس در واقع مؤسسه ای اسلامی است که مرکز بحث و گفتگوهای اسلامی در فرانسه به شمار می رود و دیگر مساجد پاریس را اداره می کند. این مسجد در امور بسیاری از جمله ارتباط با دولتها و نمایندگیهای سیاسی کشورهای مسلمان و غیرمسلمان ، امور ازدواج و طلاق ، جلسات مشاوره ، سازماندهی واقامه نمازها و سفر حج ، تبلیغ و ارشاد، انجام اعمال ماه رمضان ، نظارت بر ذبح اسلامی ، انجام مراسم خاکسپاری مسلمانان ، کمک به محرومان و خانواده های بی سرپرست ، زندانیان و بیماران ، برگزاری اجلاسها، طرح مباحث ادیان توحیدی ، خدمات کتابخانه و تشکیل جلسات آموزشی تفسیر، حدیث ، فقه و تاریخ و تمدن فعالیت دارد.

مسجد بزرگ پاریس

مسجد پاریس علاوه بر شبستان دارای مدرسه، کتابخانه، سالن کنفرانس، رستوران، چایخانه، حمام و فروشگاه است و به استثنای سالن های موعظه امامان، قرائتخانه قرآن و نماز خانه برای بازدید گردشگران در تمام سال باز و استفاده از رستوران سنتی با غذاهای کشورهای مغرب( الجزایر، تونس و مراکش)، چایخانه ،حمام ( زنانه و مردانه)و مغازه های اشیای سنتی برای عموم آزاد است.

مسجد بزرگ پاریس

مسجد بزرگ پاریس
بازديد:1779| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت