« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

حادثه ی اسرا و معراج یکی از مسائل اعتقادی مهم مسلمانان است | خبرها 27 ارديبهشت 1394
حادثه ی اسرا و معراج یکی از مسائل اعتقادی مهم مسلمانان است

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه گیاهدان بعد از تبریک بیست و هفتم رجب و حادثه ی بزرگ اسری و معراج رسول الله صلی الله علیه و سلم به تشریح این حادثه ی بزرگ پرداختند.

وی حادثه ی اسرا و معراج را یکی از بزرگترین حوادث اسلامی معرفی کردند که دارای درسها و عبرتهای فراوانی است و بر لزوم گرامیداشت این شب تاکید نمودند ایشان گفتند: حادثه ی اسراء و معراج پیامبر اکرم چنانکه اکثر مورخین گفته اند یک یا دو سال قبل از هجرت حضرت رسول الله صلی الله علیه و سلم به مدینه اتفاق افتاده است. این حادثه مهم دارای حکمتها و اندرزها و درسهای بی شماری است .

امام جمعه گیاهدان با ذکر مصائب و محنتهای رسول الله صلی الله علیه و سلم قبل از هجرت، حادثه ی وفات ابوطالب عموی پیامبر که حامی و پشتیبان او بود و همچنین وفات همسر باوفای ایشان ام المومنین خدیجه رضی الله عنها را از بزرگترین این مصائب دانستند و افزودند: از سال اول بعثت تا زمانی که رسول خدا صلی الله علیه و سلم به این مقام افتخار آمیز نائل آمد حوادث تلخ و ناگواری در مکه مکرمه اتفاق افتاد بخصوص در سال دهم بعثت که آن سال ، سال حزن و اندوه فراوان برای شخص پیامبر و اطرافیانش که عده ی معدودی بودند می باشد در همین سال بود که همسر باوفای حضرت رسول خدیجه کبری که غمخوار و تسلی دهنده ی پیامبر بود رحلت نمود همچنین عموی پیامبر حضرت ابوطالب که در مصائب و حیله ها و نقشه های مشرکین قریش مدافع صدیق و با وفایی برای حضرت رسول بود از دنیا رخت بربست .

شیخ شافعی تشیخ حادثه اسرا و معراج را یکی از مسائل اعتقادی مهم مسلمانان معرفی کردند.

مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه افتخار لقب صدیق برای ابوبکر رضی الله عنه را به خاطر اعتقاد راسخ ایشان دانستند و افزودند: بعد از بازگشت رسول الله صلی الله علیه و سلم و بازگو کردن این سفر عجیب تمام قریش و اهل مکه آنرا انکار کردند و اولین کسی که او را تصدیق نمود یار با وفای پیامبر ابوبکر بود که رسول خدا او را صدیق لقب داد .

شیخ شافعی تشیخ شب روی و حرکت پیامبر از مسجد الحرام به مسجد الاقصی را بیانگر ارتباط ناگسستنی این دو حرم شریف دانستند و گفتند: اراده خدا چنین اقتضا نمود که رسول الله ابتدا از مسجدالحرام به مرکزی از مراکز وحی یعنی مسجد الأقصی در فلسطین حرکت دهد . حرکتی که بیانگر ارتباط ناگسستنی میان خاتم الأنبیاء و سایر رسل و انبیاء الهی است پیوند میان عقیده توحیدی پیامبر با پیامبران سابق چون ابراهین خلیل الرحمن موسی کلیم الله داود وعیسی علی نبینا و علیهم افضل الصلاة و السلام.

امام جمعه گیاهدان نماز را مهمترین ارمغان این سفر دانستند که مومن بوسیله ی آن می تواند در هر وقتی از شبانروز با آن بسوی خدا عروج داشته باشد ایشان افزودند: در حادثه معراج پنجاه نماز بر امت محمد فرض شد که با اصرار پیامبر و رحمت خداوند به پنج نماز در شبانروز تقلیل داده شد که البته ثواب پنجاه نماز برای امت رسول الله در نظر گرفته شده است. نماز سوغات و هدیه ی رسول الله از سفر معراجش بود سوغاتی و تحفه ای برای تمام امتش از طرف خداوند پروردگار جهانیان.
بازديد:1422| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت