« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

ضرورت پرداختن به اولویتها در مساله ازدواج+فایل صوتی | خبرها 29 فروردين 1394
ضرورت پرداختن به اولویتها در مساله ازدواج+فایل صوتی

نماز جمعه این هفته گیاهدان به امامت شیخ محمد رحیمی برگزار شد.

شیخ رحیمی در خطبه های نماز جمعه گیاهدان ، با اشاره به محدود بودن توانمندی و ظرفیتهای انسان در دنیا ، رعایت و توجه به اولویتها را در برنامه ریزی زندگی فردی ضروری دانستند و افزودند: انسان مومن در اجرای برنامه های زندگی سعی می کند چیزی که مهمتر است آنچه که اولویت دارد به ان بها بدهد و مسائل جزئی و چیزهایی که در حاشیه هستند اگر به آن توجهی نکند مشکلی ایجاد نمی کند و باید در حد خود آن مسئله به آن پرداخته شود.

خطیب نماز جمعه گیاهدان با ذکر اهمیت ازدواج در دین مبین اسلام ، هدف اصلی و اساسی ازدواج را حفظ نسل و پرداختن به تربیت و پرورش فرزندان عنوان کردند و افزودند: اگر بچه ها و جوانان ما ازدواج می کنند هدفی که از این ازدواج باید به آن برسند حفظ نسل و پرورش و تربیت نسل است اما وقتی به واقعیت جامعه نگاه می کنیم گویا هدف از ازدواج مراسم گوناگونی است که بخاطر آن ازدواج برگزار می شود. آنقدر به مراسم ها پرداخته می شود هزینه می کنیم خرج می کنیم وقت می گذاریم اما به مسائل اساسی مثل انتخاب همسر توجهی نداریم.

شیخ رحیمی با اشاره به فراگیری و شمولیت دین در تمام عرصه های زندگی ، فقه اختیار و انتخاب را یکی از شاخه های مهم فقه اسلامی معرفی کردند و افزودند: فقه اختیار و انتخاب یعنی پسر و دختر باید بدانند وقتی می خواهند اقدام کنند برای ازدواج کردن ، چه همسری را برای زندگی آینده خود انتخاب بکنند چه خصوصیات و صفاتی باید داشته باشد. این خشت اساسی در شکل گیری نظام خانوادگی است. اصل و اساس در تشکیل خانواده این است که انسان درست انتخاب کند. در انتخاب همسر چقدر پیش و پا افتاده اقدام می شود گه گاهی بر اثر عواطف و احساسات و غرائز جوان همسر خود را انتخاب می کند اما در زندگی مشترک موفق نمی شوند. چقدر توصیه شده به رعایت دینداری رعایت اخلاق هم کفو بودن همدیگر را بشناسیم با مشورت با رایزنی خیلی کم از مشورت استفاده می شود.

ایشان فقه اختلاف و فقه طلاق را از موارد دیگر فقه اسلامی در زندگی زناشویی دانستند که آگاهی و علم به آن برای زن و مرد مومن لازم و ضروری است.

شیخ محمد رحیمی با انتقاد از اسراف و هزینه های هنگفت در مراسمهای عروسی گفتند: مراسم عروسی در دین مبین اسلام برای اعلام و اظهار وصلت و ارتباط دختر و پسر است که مثلا پسر فلانی با دختر فلانی ازدواج کرده است. به صورت پنهانی نباشد که در مظنه تهمت و سوئی قرار بگیرند. حال این اعلان چند شب وقت می خواهد چقدر بایستی هزینه بکنیم چقدر باید برنامه ریزی بکنیم چقدر وقت بدهیم ما نمی گوئیم مراسمی برگزار نشود هدف جای دیگری است از نظر کم و کیفی ، بجای اینکه ما برنامه ریزی درست برای مراسم عروسی داشته باشیم روز به روز هم بر کمیت و مقدار مراسم ها افزوده می شود هم کیفیتها در نتیجه چشم و همچشمی و مدل گرایی و الگوپذیری از اینجا و آنجا چقدر هزینه های سرسام آوری برای آن در نظر گرفته می شود.

شیخ رحیمی با اشاره به برخی از هزینه های افراطی و مراسمهای مختلف مانند مراسم حلقه و عقد که مقدمه مراسم عروسی هستند و خود مراسم عروسی، چنین هزینه هایی را به هدر دادن سرمایه جامعه و امت اسلامی دانسته و افزودند: چرای بجای چشم و همچشمی هر کسی به دخل و درآمد خود نگاه نمی کند یک بنده ی خدا که تمام سرمایه او 10 میلیون تومان است، جوانی که سالهای سال برای این چند میلیون زحمت کشیده چرا در یک شبانروز خرجش بکند در حالی که بعد که ازدواج کرد نیاز دارد به ضروری ترین اساسیه زندگی نمی تواند آنرا تامین بکند بایستی برود قرض بکند.

خطیب جمعه گیاهدان با انتقاد از آرایشهای عروس و هزینه های هنگفت آن گفتند: آیا واقعا اسراف نیست انسان بیاید چند میلیون بدهد برای آرایش کردن عروس! آیا اینقدر مهم است ؟! گهگاهی شنیده شده داماد وقتی وارد حجله می شود آنقدر آرایشها غلیظ و زننده است که داماد از اینهمه آرایش غلیظ بدش می آید هر چیز از حد بگذرد کژ است، آرایش وقتی از حد و مرزش گذشت هم اسراف است و هم بد می شود. در برخی موارد آرایشهای حرام صورت می گیرد مانند باریک کردن و کندن ابرو و آرایش عروس در جمع زنان که باعث چشم و همچشمی می شود.

شیخ محمد رحیمی بوجود آورندگان و ترویج دهندگان عرفهای فاسد را بعنوان مشارک در گناه دیگران معرفی کردند و افزودند: کسانی که راه و رسم بدی پایه ریزی می کنند در آینده اگر همین رسم ها و برنامه های نادرست و خلاف شرع منجر به این شود که جامعه به انحراف، به فساد، به اختلاط ، به شرب خمر کشانده شود کسانی که نظم و سنت جامعه را برهم زدند در آینده هر کسی که گناه بکند اینها در این گناه شریکند.

شیخ رحیمی ترک واجبات شرعی را یکی از پیامدهای سوء مراسم های عروسی عنوان کردند و بر لزوم بازگشت به هدف اصلی ازدواج تاکید نمودند.

شیخ محمد رحیمی در ادامه صحبتهایشان با ذکر نعمتهای مختلف خداوند عزوجل، بر لزوم شکرگزاری نعمت امنیت تاکید کردند و افزودند: امروزه به دور و بر خود نگاه بکنیم به دنیای نچندان دور که خیلی راحت می توانیم ببینیم و بشنویم گزارشهای گوناگون، جنگهای خانمان براندازی که چقدر انسانها هر شبانروز در خاک و خون می غلتند، آواره اند، آسایش و امنیت ندارند، آیا نبایستی قدر نعمت امنیتمان را بدانیم؟ نمی ترسیم که خداوند عزوجل در یک لحظه می تواند این نعمت را از ما بگیرد! باید شکرگزا نعمت امنیت باشیم.

شیخ رحیمی در پایان صحبتشان بر ضرورت بازنگری در هزینه های ازدواج وصرف آن در امور عام المنفعه دعوت نمودند.

دانلود فایل صوتی سخنرانی شیخ رحیمی avlaviatha-dar-ezdevaj-esmaeelyeh.net.m4a [حجم: 3,31 مگابايت] ( تعداد دانلود: 2795)


.............................................................................
تهیه و تنظیم: سایت مدرسه علوم دینی اسماعیلیه
بازديد:1687| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت