« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

عبادت خالصانه مقدمه اعمال خاضعانه باشد | خبرها 22 فروردين 1394
عبادت خالصانه مقدمه اعمال خاضعانه باشد

شیخ عبدالرحیم خطیبی امام‌جمعه اهل‌سنت قشم و عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت کشور در خطبه نماز‌جمعه اظهار کرد: انسان مومن همانطور که اذکار و عبادات را به صورت لفظی بیان می‌کند باید این اذکار و عبادت درعمل و رفتار مومن نیز قابل لمس باشد و در انتخاب راه درست زندگی بکار آید.

وی اضافه کرد: ما در نمازمان همیشه آیه شریفه «اهدنا صراط المستقیم» می‌خوانیم پس اعمال ما هم باید چنان نیک و با اخلاص باشد که الله (جل جلاله) ما را به صراط مستقیم هدایت کند.

شیخ خطیبی با بیان اینکه فرد مومن هنگام عبادت و نماز در پیشگاه خداوند چنان است که گویی الله متعال او را می‌بیند و با خلوص و خضوع عبادت عبادت به جا می‌آورد تصریح کرد: مومن باید در رفتار و و اعمال خود نیز همین خلوص و خضوع را داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید خدا را همیشه ناظر بر اعمال خود بدانیم گفت: نباید اسیر وسواس خناس شده و به سوی گناه و لغزش کشیده شویم.

امام‌جمعه اهل‌سنت قشم با اشاره به آیه شریفه «حاسبو انفسکم قبل ان تحاسبوا» و همچنین قصیده سعدی(رحمت‌الله) «ای که پنجاه رفت و در خوابی مگر این پنج روزه را دریابی»؛ مسلمانان را به محاسبه اعمال خودشان سفارش کرد و این که در پیشگاه الله متعال با دستانی پر حاضر شویم.

امام جمعه اهل سنت قشم گفت: شخصیتی و حقوقی که در اسلام برای زنان مورد توجه قرار گرفته قابل مقایسه با هیچ یک از مکاتب و ادیان نیست و با شخصیت مرد برابری می کند .

وی با تبریک فرارسیدن روز میلاد حضرت فامه زهرا رضی الله عنها و روز زن افزود: شخصیتی و حقوقی که در اسلام برای زنان مورد توجه قرار گرفته قابل مقایسه با هیچ یک از مکاتب و ادیان نیست و با شخصیت مرد برابری می کند .

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم اظهار کرد : عده ای با بیان برخی از شبهات و طرح برخی از محدودیتهایی که دین اسلام برای زنان قائل شده سعی بر زیر سئوال بردن دین دارند که جواب همه این شبهات در اسلام داده شده است.

وی با اشاره به آبات قرآن در خصوص جایگاه زنان ادامه داد : در آیات قرآن از زنان همیشه در کنار مردان یاد می شود و زن به عنوان اساس و عنصر خلقت معرفی شده است.

شیخ عبدالرحیم خطیبی بیان داشت: در زمانی که زنان در غرب هیچ جایگاهی نداشتند و فقط زنان را موجودی در خدمت مردان می دانستند دین اسلام شخصیت زنان را با مردان یکسان عنوان کرده است.

وی تصریح کرد : زنان در مکتب اسلام می توانند در مسائل اجتماعی مشارکت فعال داشته باشد و دارای تکالیف و حق نفقه و ارث است در حالی که قبل از آن به عنوان کالا به ارث می رسید.

امام جمعه اهل سنت قشم با اشاره به برخی از تفاوتهای حقوقی بین زن و مرد در دین اسلام تاکید کرد : این تفاوتها به دلیل این است که زنان نان آور خانه نیستند و این وظیفه مرد است که نفقه زن و خانواده را تامین کند.

وی با انتقاد از تفکراتی که حقوق زنان را بکارگیری آنها در مشاغل سخت و کارگری می داند تصریح کرد : این اهانت به زنان است که آنها را در مشاغلی بکار گرفت که آنها را از تربیت فرزندان که از امور بسیار مهم خانواده است دور کند و تامین مخارج زندگی وظیفه مرد است که اگر این کار را انجام ندهد باید بازخواست شود.

شیخ عبدالرحیم خطیبی در مورد نصف بودن دیه زنان اظهار داشت : این تفاوت به خاطر مسائل اقتصادی است که بر عهده مرد قرار داده شده نه اینکه ارزش زن از مرد کمتر باشد .
بازديد:2352| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت