« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

همه سعی کنند با رفتار دینی و اسلامی از میهمانان نوروزی میزبانی کنیم | خبرها 23 اسفند 1393
همه سعی کنند با رفتار دینی و اسلامی از میهمانان نوروزی  میزبانی کنیم

شیخ عبد الرحیم خطیبی امام جمعه اهل سنت قشم در خطبه های نماز جمعه قشم با یادآوری فرا رسیدن سال جدید گفت : شهر قشم معمولا در این زمان میزبان مسافران از دور و نزدیک است که برای گذراندن ایام تعطیلات و خرید و تفریح به قشم می آیند و در این زمان بیشتر از مواقع دیگر باید با اخلاق حسنه با مسافران نوروزی برخورد کنیم .

وی افزود : مردم این شهر از قدیم الایام به میهمان نوازی و صفا ،صمیمیت ، صداقت و امانتداری مشهور بوده اند که جزو مکارم اخلاقی هم هست شهره بوده اند که هر چند ممکن است با توجه به ازدحام جمعیت مشکلاتی هم برای شهروندان به وجود بیاید اما باید با صبر و سعه صدر مشکلات را تحمل کنیم .

شیخ عبد الرحیم خطیبی اظهار داشت : همه سعی کنند با رفتار دینی و اسلامی مهمانان نوروزی میزبانی کنیم برای این که رفتار شهروندان قشمی منعکس کننده فرهنگ و اخلاق آنهاست که توسط مسافران به شهرهای دیگر منعکس خواهد شد .

وی با بیان اینکه در جهان امروز ضعف اخلاق در تعامل انسانها و وجود حرص و طمع در تعامل بین افراد قابل مشاهده است عنوان کرد : مبادا که چشم و هم چشمی و فشارهای اقتصادی باعث غل و غش در معاملات شود چرا که خودخواهی بدون ایثار و نوع دوستی جزئی از انحطاط اخلاقی است و در اسلام بشدت نکوهیده شده است .

وی بیان داشت : آنچه در نزد خداوند محبوب است اخلاق حسنه و داشتن تعامل با بندگان خداست است و باید منصفانه و با احترام به اعتقاد دیگران از هر گونه بد اخلاقی خودداری کرد و همه ما می توانیم با اخلاق نیک خود فرهنگ اصیل خود را به دیگران نشان دهیم

امام جمعه اهل سنت قشم گفت :دین در کنار عقل طرفدار آزادی انسان و فکر و اندیشه اوست که کسی حق آزادی او را سلب نکند و او را در مسیر اشتباه قرار ندهد و فکری را بر او تحمیل نکند که در غیر اینصورت فلسفه امتحان و ارزش عمل از بین خواهد رفت .

شیخ عبدالرحیم خطیبی گفت : این دنیا سرای امتحان است و بطور حتم رفتارهای انسان دارای پیامدهایی است که در این دنیا و یا در آخرت به نتیجه خواهد رسید و مقتضی این امتحان این است که انسان آزادانه فکر کند و آزادانه از عقل خود استفاده کند.

وی افزود : در این میدان دین در کنار عقل طرفدار آزادی انسان و فکر و اندیشه اوست که کسی حق آزادی او را سلب نکند و او را در مسیر اشتباه قرار ندهد و فکری را بر او تحمیل نکند که در غیر اینصورت فلسفه امتحان و ارزش عمل از بین خواهد رفت .

امام جمعه اهل سنت قشم بیان داشت : هدایت الهی بر این اصل استوار است که انسان بر اساس تفکیک حق از باطل و تعقل بتواند دین خود را انتخاب کند و هرگز دین تحمیل کردنی نیست و حتی خدا خود را بر انسان تحمیل نکرده است.

وی آزادی فکر و اندیشه را مورد تاکید قرآن و دین اسلام دانست و ادامه داد : آنچه که فکر واندیشه انسان را از بین می برد دین با آن مبارزه می کند و دین هرگز به دنبال این نیست که رفتار انسان از پشتوانه عقل خالی بماند.

شیخ عبدالرحیم خطیبی تاکید کرد: جهالت در مقابل عقلانیت است که به معنی از بین بردن عقل یا عدم استفاده از عقل است که ممکن است در اثر غلبه شهوت ، غضب انسان نتواند از عقل خود استفاده کند و در ورطه گناه و معصیت قرار بگیرد.

وی تقلید کورکورانه را از آفات عقل عنوان کرد و خاطر نشان کرد : تقلید کورکورانه در قرآن بشدت نهی شده است واگر انسان دین خود را بصورت موروثی انتخاب یک خللی بر عقلانیت است چرا که باید انتخاب دین بر اساس بصیرت باشد و به همین دلیل که ما دین خود را از آبا و اجداد خود به ارث برده ایم ارزش دین خود را نمی دانیم اما قرار نیست که انسان این گونه دیندار شود.

خطیب نماز جمعه اهل سنت قشم تصریح کرد : تقلید در اصول دین ممنوع است و مبانی اعتقادی را باید بر اساس فکر و بصیرت انتخاب کرد و در بعضی اوقات تعصبات جاهلی و قومی بجای تفکر و تعقل انتخاب انسان را سلب می کند.

وی یادآور شد : در اثر تکبر و خود بینی انسان حق را قبول نمی کند که این هم یکی از آفات عقل است چرا که انسان مجال فکر کردن را از خود می گیرد چراکه بجز خود دیگری را قابل قبول نمی داند.

امام جمعه اهل سنت قشم گفت: دین ما طرفدار عقل است و هر گز به دنبال این نیست که با جنگ خود را بر دیگران تحمیل کند و این در حالی است که اسلام طرفدار آزادی اندیشه انسان است و آزادی در اسلام با حیات انسان برابری می کند.

وی همچنین با اشاره به روزهای پایانی سال و حضور مسافرین در این ایام گفت: شهروندان قشمی با صبر و بردباری اخلاق و ارزشهای دینی را حفظ کنند و مراقب حجب و حیای خود و خانواده باشند.

وی افزود : ممکن است در ایام نوروز مسافرین بخواهند از فضا و امکانات مساجد استفاده کنند که این منافاتی با مسائل دینی ندارد و در هر صورت سعی شود حرمت مسجد هم حفظ شود.

.......................
منبع: هرمز آنلاین
بازديد:1216| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت