« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد الاجابه مکه | آشنایی با مساجد جهان 1 بهمن 1393
مسجد الاجابه مکه

اين مسجد پايين‏‌تر از ميدان معابده، در ابتداى شارع ابطح، در طريق مسجدالحرام و در ابتداى خيابان فرعى با نام «شارع الاجابه» قرار دارد. ادامه مسير فعلى از سر شارع الاجابه، به ثنيه اذاخر می رسد كه محل ورود رسول خدا صلي الله عليه و سلم به مكه به هنگام فتح مكه در ماه رمضان سال هشتم هجرت است. اين ثنيّه، مُشْرف بر باغ خِرمان بوده كه اكنون شهردارى مكه در آن است.

مسجد الاجابه مکه

فاكهى در قرن دوم از اين مسجد ياد كرده و مى‏ گويد آن مسجد در آغازِ شعبى واقع شده كه در تاريخ به نام شعب آل قنفذ شناخته مى‏ شود. اين شعب در درون كوه العَيْر است.

مسجد الاجابه مکه

درباره پيشينه تاريخى دينى اين مسجد چند نكته در منابع آمده است:

۱. اشاره ابن‏ بطوطه كه حضرت در بازگشت از عمره در اينجا استراحت كرده است.
۲. ديگر آن كه حضرت روزها در غار حِرا بوده و شب را در اينجا با خديجه رضی الله عنها بسر مى ‏برده است.
۳. ابن‏ فهد هم به نقل از راويان مى‏ نويسد: گفته‏ اند كه جنّيان در اينجا به محضر رسول خدا صلي الله عليه و سلم آمده و با آن حضرت ديدار كردند.
۴. همچنين گفته‏ اند كه حضرت در كودكى در اينجا گوسفندان را به چرا مى‏ آورده است.

مسجد الاجابه مکه

جميل كتبى نويسنده معاصر شهر مكه مى ‏نويسد: اين مسجد را «مسجد الاستراحه» گفته‏ اند؛ زيرا مكانى است كه وقتى رسول خدا صلي الله عليه و سلم در روز سيزدهم از منا و از حجّة الوداع بازمى‏ گشت در اين‏جا استراحت كرد.

مسجد الاجابه بايد در شمار چند مسجد كهن مكه شناخته شود، مسجدى كه در طول تاريخ با نام‏هايى چون مسجد قنفذ يا آل‏ قنفذ، مسجد الإجابه و مسجدالإستراحه‏ شهرت داشته است.

مسجد الاجابه مکه

مسجد الاجابه دست كم تا قرن سوم به اين نام شناخته نمى‏ شده است. فاكهى در قرن سوم از آن با مسجد آل ‏قنفذ ياد كرده است.

ابن ‏فهد در حوادث سال ۷۲۰ نوشته است: در اين سال مسجد الاجابه تعمير شد. اين مسجد سمت چپ كسى است كه به سوى منا مى‏ رود و در نزديكى ثنيّة اذاخر است و گفته شده كه رسول خدا صلي الله عليه و سلم در آن نماز خوانده است.

در قرن هشتم، ابن ‏بطوطه در سفرنامه ‏اش از مسجد الاجابه ياد كرده، و مى ‏نويسد: آنجا مسجدى است كه رسول خدا صلي الله عليه و سلم پس از انجام عمره در مسير بازگشت، در آنجا استراحت كرد و اكنون مردم آن را از روى تبرّك مى ‏بوسند.

مسجد الاجابه مکه

ابن فهد در حوادث سال ۸۳۱ آورده: امير سيف الدين شاهين عثمانى در اين سال مسجد الاجابه را كه در شعبى نزديك ثنية اذاخر است، تعمير كرد.

متن كتيبه ‏اى كه در كنار محراب روى ديوار نصب شده حكايت از آن دارد كه بناى مسجد توسط عبدالله جمالى ناظر حسبه شريفه آن را در روز يك شنبه يازدهم ماه صفر سال ۸۹۸ بنا كرده است.

كتيبه‏ اى در مسجد الاجابه موجود است كه اشاره به بازسازى آن در قرن دهم هجرى دارد.

همچنين روى كتيبه ديگرى كه آن نيز در كنار محراب نصب شده آمده است كه اين مسجد را سلطان احمد در سال ۱۱۲۴ بازسازى كرده است.

مسجد الاجابه مکه

اين مسجد در سال ۱۱۳۴ توسط شيخ بصرى نامى كه در ابطح زندگى مى ‏كرد بازسازى شد.

در سال ۱۳۹۴ قمرى ساختمان قديمى مسجد خراب گرديد و در همان محل پيشين مسجد جديدى بنا نهاده شد.

مسجد الاجابه مکه

مسجد الاجابه سال ۱۴۲۱ به صورت زيبايى بازسازى شده و حتى به آن مناسبت، گاه محله نيز محله الاجابه ناميده مى‏ شود. به علاوه تابلوى بزرگ مسجد الاجابه روى آن نصب شده است. چنين اقدامى براى برخى از مساجد مشابه نيز صورت گرفته است.

بناى فعلى آن مربع شكل و داراى مساحتى حدود ۴۰۰ متر مربع است. مناره‏اى نيز در محل اتصال ديوارهاى جنوب و غربى آن قرار دارد. اين مسجد از مساجد داير مكه به شمار مى‏آيد.

در جاى باغ خرمان، كه در برابر مسجد الإجابه بوده است، اكنون دقيقاً شهردارى مكه «امانة العاصمة المقدسة» قرار گرفته است. اندكى از خيابان به سمت «ريع اذاخر» را نيز بايد داخل در باغ خرمان دانست.
بازديد:2142| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت