« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

مسجد«جنه» مالی | آشنایی با مساجد جهان 3 آذر 1393
مسجد«جنه» مالی

قدمت شهر جنه در شهر مالی سال 800 میلادی باز می گردد و یکی از قدیمی ترین شهرهای واقع در جنوب صحرای آفریقاست. جنیه در جزیره دلتا رودخانه نیجر قرار دارد و گذرگاه تجاری برای نقل و انتقال کالا بوده است.

مسجد«جنه» مالی

طی سالهای گذشته جنه به مرکز علوم اسلامی تبدیل شده است که از برجسته ترین مساجد آن، مسجدی در میدان بازار است که در سال 1907 میلادی ساخته شده که بسیاری از مهندسان معماری این مسجد را بزرگترین دستاورد معماری منطقه ساحلی سودان می دانند. از ویژگیهای منحصر بفرد این مسجد آن است که بزرگترین ساختمان رسی در جهان به شمار می رود.

مسجد«جنه» مالی

دیوارهای مسجد از خاک رس ساخته شده و به طور کامل این مسجد از مخلوطی از خاک رس ، کاه و کود ساخته شده است.

مسجد«جنه» مالی

در کشور مالی روستایی نیست که مسجد نداشته باشد ولو بسیار محقر با تسطیح قطعه‌ای زمین و ساخت برجی گلی و قرار دادن تخم شتر مرغ روی این مناره. مسجد با عظمت و تاریخی شهر جنه شاهکار معماری سودانی است. مسلمانان باید هر ساله این مسجد را با خاک رس باسازی کنند تا مسجد پایدار باقی بماند.

مسجد«جنه» مالی

هر ساله مسلمانان منطقه دور هم جمع می شوند و با کمک یکدیگر این مسجد را بازسازی می کنند. این مسجد از قدیمی ترین مساجد این کشور نیست، بلکه از بزرگترین مساجد مالی به شمار می رود.

مسجد«جنه» مالی

گفتنی است، بیش از 90 درصد مردم مالی مسلمان هستند. در هر روستا و محله ‌ای کودکان آموزش قرآن می ‌بینند.

....................
منبع: شبستان
بازديد:2008| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت