« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

توجه به بُعد مادی و غفلت از بُعد معنوی بزرگترین خطای ابلیس | خبرها 1 شهريور 1393
توجه به بُعد مادی و غفلت از بُعد معنوی بزرگترین خطای ابلیس

شیخ شافعی تشیخ امام جمعه گیاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی اسماعیلیه در خطبه های نماز جمعه این هفته گیاهدان با مقایسه گناه حضرت آدم علیه السلام و گناه ابلیس لعین به بعضی از تفاوتهای مواجهه با گناه توسط مومن و غیر مومن اشاره کردند.

امام جمعه گیاهدان توبه و رجوع بسوی خدا و اظهار ندامت و پشیمانی از انجام گناه را نشانه ایمان مومن دانستند و گفتند: حضرت آدم علیه السلام برای ما الگو و سرمشق است بر ما لازم است که راه حضرت آدم و تمام انبیاء را در پیش بگیریم و همانند او و همه ی انبیاء همواره بسوی خدا توبه و انابه داشته باشیم.

شیخ شافعی تشیخ با بیان داستان خلقت حضرت آدم علیه السلام و تعظیم و سجده فرشتگان وتمرد ابلیس از فرمان پروردگار گفتند: تفاوت مومن و غیر مومن در هنگام ارتکاب گناه در داستان آدم علیه السلام نمایان می شود . ابلیس بعد از گناه با تکبر و خودبینی و غرور راه عنادت را در پیش گرفت همانطور هم غیر مومن و فاسق اینچنین هستند.

ایشان افزودند: ابلیس دو چیز را فراموش کرد بالفرض که ابلیس از آدم بهتر باشد اما دستور ، دستور چه کسی است؟ فرمان ، فرمان چه کسی است؟ دستور و فرمان الله است «إذ أمرتک» خداوند می گوید من به تو فرمان دادم وقتی فرمان الله باشد باید با دل و جان پذیرفت و بدون چون و چرا اطاعت کرد.

دومین مساله ای که ابلیس لعین فراموش کرد و به آن توجه نکرد این بود که فقط به بُعد مادی وجود آدم علیه السلام توجه کرد و از بُعد معنوی وجود او غافل شد فقط به این توجه کرد که آدم از خاک آفریده شده اما چیزی که به آدم و فرزندان او امتیاز می دهد را فراموش کرد که آن «ونفخت من روحی» است خداوند می گوید من از روح خودم در این خاک و در این کالبد جسمانی دمیده ام. چه افتخاری بالاتر از اینکه خداوند متعال بفرماید «ونفخت من روحی» و وجود ما را به وجود خود نسبت دهد. خیلی از انسانهای غیر مومن و فاسق هم چنین خصوصیتی دارند و فقط به بُعد مادی وجودی خود و همنوعانشان توجه دارند و از بُعد معنوی غافل هستند.

خصوصیت دیگر این فساق آن است که وقتی به آنها گفته می شود دستور و فرمان خداست آنرا نادیده می گیرند و همانند مرشدشان ابلیس خود را از فرمان خدا به غفلت می زنند.

امام جمعه گیاهدان در پایان گفتند: مومن دچار خطا و اشتباه می شود اما با انابه و توبه به درگاه خداوند متعال رجوع می کند و با اعمال صالح سعی می کند لغزشهای خود را جبران نماید.
بازديد:1357| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت