« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بخش عظیمی از مظلومیت دین به خود ما بر می گردد | مقالات 24 مرداد 1393
بخش عظیمی از مظلومیت دین به خود ما بر می گردد

نماز جمعه این هفته گیاهدان به امامت شیخ محمد رحیمی برگزار شد.

شیخ رحیمی در خطبه های نماز جمعه گیاهدان با اشاره به اینکه کامل و فراگیر و جامع بودن یکی از زیباییها و ویژگیهای دین مبین اسلام است ، دین اسلام را در بر گیرنده بالاترین و اساسی ترین قضایا یعنی توحید و جزئی ترین مسائل که همان آداب و رفتارهای روزمره زندگی است دانسته و گفتند: در روایت صحیح از سلمان فارسی رضی الله عنه نقل شده که مشرکین من باب استهزاء و تمسخر به من گفتند: ای سلمان پیغمبرتان همه چیز را به شما یاد می دهد حتی آداب قضای حاجتتان. مشرکین من باب تمسخر گفتند نمی دانستند که انسان در تمام عرصه های زندگی به برنامه نیاز دارد . سلمان با افتخار جواب داد بله به ما یاد داده که در هنگام قضای حاجت رو به قبله ننشینیم با دست راست استنجا نکنیم و با کمتر از سه تکه سنگ خود را پاک نکنیم. منظور از ذکر این روایت این است که حتی مشرکین و کفار می دانستند که پیامبر در همه ی امور زندگی به پیروان و امتش می آموزد و تعلیم می دهد.

شیخ رحیمی با اشاره به حدیث نبوی، بالاترین بخش ایمان را توحید و پائین ترین جزء آنرا دور کردن آنچه که موجب اذیت و آزار مردم می شود از راه آنها دانستند و با ذکر عملکرد مسلمانان در عصر حاضر انجام بسیاری از تخلفات که از منظر مردم تخلف به حساب نمی آید و باعث ضرر و زیان به خود و دیگران می شود را مصداق بارز گناه دانستند.

وی تبعیت مسلمین از دین را بعنوان عبادت دانسته که به واسطه آن کسب اجر و ثواب می شود و لازمه ی آنرا تبعیت در تمام رفتارهای فردی و اجتماعی قلمداد کردند و با ذکر قاعده کلی لا ضرر و لا ضرار گفتند: مسلمان حق ندارد نه به خود و نه به دیگران ضرر برساند مومن حق ندارد حتی به جسم خود ضرر برساند لذا خودکشی حرام است.

ایشان علت تخلفات و و عدم توجه به رفتارهای اجتماعی که باعث آسیب و ضرر به خود و دیگران می شود را نتیجه یکی از دو عامل جهل و نادانی به دین یا افسارگسیختگی و پیروی از هوای نفس دانستند.

شیخ محمد رحیمی با اشاره به مظلوم بودن دین اسلام در عصر حاضر ، گفتند: بخش عظیمی از مظلومیت دین به خود ما بر می گرده . ما دینمان را مظلوم کرده ایم بخاطر عملکرد نادرستمان ، مومنیم ادعا داریم اهل نمازیم اما در رفتارهای اجتماعی در نظام خانوادگی در رابطه با محیط زیستمان اگر غیر مسلمانان ما را ارزیابی کنند تعجب می کنند از یک طرف آنهمه توصیه های زیبای دینی و از طرف دیگر عملکرد نادرست ماها.

ایشان با اشاره به جایگاه ویژه نظافت و پاکیزگی ، جمال و زیبایی ، بهداشت و سلامتی در دین مبین اسلام ، توجه دین را به ظاهر و باطن ، صورت و سیرت دانستند که برای هر کدام در دین برنامه وجود دارد.

ایشان با ذکر مواردی از نظافت و پاکیزگی که در دین اسلام به آن اهمیت بسیار داده شده مانند طهارت ، مسواک زدن ، رسیدگی به زینت و زیبایی ظاهری ، توجه به احساسات و حقوق دیگران را یکی از حساسیت های دین در روابط اجتماعی دانستند.

شیخ رحیمی با ذکر حدیث ان الله جمیل یحب الجمال . گفتند: همانطور که خدا قلب زیبا که منور به نور ایمان و توحید است را دوست دارد زیبایی ظاهری ، لباس و شکل و صورت زیبا را نیز دوست دارد. یکی از صحابه می گوید: روزی با لباس کهنه ، پوسیده و پاره پاره به محضر رسول الله آمدم پیامبر فرمودند ای مرد مگر خدا به شما مال و ثروتی نداده آن شخص گفت : بله رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: از چه نوع مالی به تو داده؟ گفت: شتر ، گوسفند به من داده پیامبر فرمودند: الله عزوجل دوست دارد که اثر نعمت و تکریمش بر بنده اش را بر بنده اش ببیند . این پارسایی و زهد نیست که انسان لباس کهنه و مندرس بپوشد سید و سرور زاهدین پیامبر بود اما بوی خوش استفاده می کرد برای روز جمعه لباس خاصی داشت با لباس خاص به استقبال نمایندگان قبایل می رفت.

شیخ رحیمی با ذکر احادیثی که دلالت بر اهمیت مسواک زدن در دین اسلام دارند گفتند: علامه ابن ملقن نقل می کند که ما بیش از یکصد روایت در مورد مسواک زدن داریم . پیامبر وقتی از بیرون وارد خانه می شد اولین عملی که انجام می داد مسواک زدن بود . این مسواک زدن در هنگام ورود به خانه جدای از اینکه بوی دهان را خوش می کند و الله عزوجل را راضی می گرداند و سلامتی را برای دهان و دندان و لثه به ارمغان می آورد ، از ایجاد نفرت در میان اعضای خانواده جلوگیری می کند . دین ما نمی خواهد که مردم در نظام خانوادگی شان از هم متنفر باشند .

ایشان در پایان صحبت هایشان با ذکر مواردی از تخلفات مانند ریختن نخاله های ساختمانی ، رها کردن گاو و احشام و جاری کردن آب فاضلاب در راه مردم با اشاره به حدیث المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه توصیه کردند که همه باید روابط اجتماعی خود را بازنگری کنیم و خود را قبل از اینکه در مقابل مردم مسوول بدانیم در پیشگاه خداوند عزوجل مسوول بحساب آوریم.

...............................................
تهیه و تنظیم : سایت مدرسه اسماعیلیه
بازديد:1296| نظر(0)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت