« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

پرسش و پاسخ (2) | پرسش و پاسخ 7 شهريور 1392
پرسش و پاسخ (2)


سوال:سلام دختری هستم که از طریق چت با پسری آشنا شدم اون ازم خواست که من رو ببینه قبل از این که برم ببینمش استخاره کردم استخارم خوب در اومد .سه بار هم استخاره کردم.دیگه رفتم دیدمش اون گفت ازت خوشم اومده اول .برای تصمیم ازدواج قبول کردم که همدیگر رو بشناسیم.باهم چن وقت رابطه داشتیم.ولی خیلی رابطش باهام گرم نبود ولی چون گفتم که استخارم خوب دراومده ادامه دادم.بعد ازچند وقت فهمیدم با یه دختر دیگه است.دیگه خودم رابطه م رو باهاش قطع کردم اون هم برنگشت.الان خیلی گیج شدم من که استخارم خوب در اومد چرا اینجوری شد وگرنه هیچ وقت نمیرفتم ببینمش.و باهاش باشم .دیگه به استخارم شک کردم برای کارهای دیگه که بخوام انجام بدم.یا ممکنه که نتیجه استخارم رو آینده ببینم یا دوباره برگرده.اصلا نمیدونم اگه شر بود چرا استخارم خوب در اومد اگه خیره پس چرا ول کرد رفت.خواهش میکنم راهنماییم کنیین خیلی سردرگم شدم.

پاسخ:خواهر گرامي منظور از استخاره طلب خير و مشورت با خدا مي باشد و از مصاديق توکل است که در کارهاي حرام و خلاف شرع صورت نمي گيرد . ارتباط از طريق چت با جنس مخالف غير محرم خارج از عرف شرع و حرام است و پيامدهاي بسيار خطرناکي آنچنانکه تجربه شده و نقل مي شود را بدنبال دارد. در مورد طريقه استخاره صحيح قبلا در پاسخ به سوالات به آن پرداخته شده لطفا آنرا بدقت مطالعه نماييد.

پرسش و پاسخ (2)


سوال:گذاشتن اسم دیانا برای دختر جایزه یا نه؟

پاسخ:ديانا اسمي يوناني و رومي است و نام بتي از بتهاي مشرکين است لذا همانند اسم ساير بت ها گذاشتن آن بر طفل مسلمان حرام است.
ديانا در اساطير رومي به معناي الهه ي ماه ، جنگلها ،حيوانات و زنان هنگام وضع حمل است . ديانا بتي بود که در معبدش در رم بعنوان الهه ي باکره مورد احترام بود. ديانا در اساطير يوناني مطابق آرتميس يا همان الهه ي باکره است .

پرسش و پاسخ (2)


سوال:با سلام و عرض ادب در خصوص ختنه زنان نظر اهل سنت چيست و علت انجام اين عمل را هم بفرماييد. با احترام

پاسخ:ختنه يکي از مسائل فطري است که در ميان بسياري از امت هاي پيشين مشروع بوده در تورات در سفرتكوين آمده است: ابراهيم عليه السلام بدستور خدا پسرش اسحاق را ختنه کرد در حالي که او 8 روز بيشتر نداشت. نزد مصريهاي قديم نيز ختنه بعنوان وسيله اي براي جلوگيري از بيماريهاي مقاربتي و تناسلي وجود داشت. در نزد نصاري اقوال متناقضي در مورد ختنه وجود دارد و آنها صرفا بخاطر مخالفت با يهود ختنه را کنار گذاشتند در حالي که مأمور به تبعيت از شريعت موسي بودند.
در مورد مشروعيت ختنه بين همه ي علما اتفاق است اختلاف در مورد حکم شرعي آن است که بعنوان واجب يا مستحب يا مکرمه و گرامي داشت انسان است.
احناف و مالکيه ختنه را به نسبت مردان سنت ( البته منظور از سنت جواز ترک نيست بلکه از جمله ي امور فطري بودن است) و به نسبن زنان بعنوان مکرمه قلمداد مي کنند.
نزد شوافع ختنه به نسبت زنان و مردان واجب است.
نزد امام احمد ختنه مردان واجب و در مورد ختنه زنان دو روايت از او وجود دارد يک روايت قائل به وجوب و روايت ديگر آنرا سنت مي داند.
واجب در ختنه مردان قطع کردن پوستي است که حشفه (سر ذکر ) را مي پوشاند طوري که با قطع آن، حشفه بصورت کامل مکشوف گردد. و واجب در ختنه زنان قطع مقدار کمي از پوست بالاي محل خروج بول است. امام نووي مي گويد: بهتر آن است که در ختنه دختران بر قطع مقدار کمي از پوست اکتفا شود و در آن زياده روي نگردد و استدلال مي کند به حديث أم عطية که در مدينه دختران را ختنه مي کرد پيامبر به او توصيه کرد و فرمود:( لا تنهكي فإن ذلك أحظى للمرأة وأحب إلى البعل ) يعني در قطع کردن زياده روي و مبالغه نکن چون براي زن سودمندتر و براي شوهر محبوبتر است.
زماني که از شيخ الاسلام ابن تيميه در مورد ختنه زنان سوال شد چنين پاسخ داد: بله زن ختنه مي شود و ختنه ي او با قطع بالاترين قسمت پوست مخرج بول است و مقصود از ختنه در مردان پاکي او از نجاستهاي مختلفي است که بر حشفه وارد مي شود و مقصود از ختنه زنان تعديل شهوت اوست چون اگر زن ختنه نشود داراي شهوت بسيار شديدي است لذا زنان فاحشه در ميان زنان فرنگي و غربي بسيار بيشتر از زنان مسلمان است چون ختنه نمي شوند.
فوائد ختنه مرد و زن: 1- پيشگيري و جلوگيري از بيماريهاي مقاربتي
2- تعديل شهوت جنسي بخصوص در زنان 3- پاکي و طهارت و دوري از کثيفي و ميکروبها 4- امري است فطري که مانند ساير امور فطري به صلاح انسان است و تضمين کننده ي سلامت فردي و اجتماعي است.

پرسش و پاسخ (2)


سوال:با سلام سوالی برایم پیش امده که جواب بعضی از ماموستا ها در این مورد مرا به شک و شبهه انداخته است چرا در موقع نماز میت اگر میت مرد باشد امام در نزدیک سر او و اگر میت زن باشد نزدیک کمر او می ایستد ( جواب بعضی از ماموستاها این است چون مرد به مغزش می نازد و زن به باسنش مگر زن مغز ندارد و چرا بعضی از مسائل شرع به جنازه هم رحم نمی کند )

پاسخ:در مورد کيفيت ايستادن امام در کنار جنازه اقوال مختلفي از فقها نقل شده است احناف مي گويند ميت چه مرد باشد و چه زن امام مقابل سينه اش مي ايستد چون سينه محل قلب و در قلب نور ايمان وجود دارد.
در مذهب شافعي در مورد مرد دو قول کنار سر و مقابل سينه آمده است که براساس احاديث صحيح قول راجح مذهب ايستادن کنار سر مرد است اما در مورد زن به اتفاق همه ي فقهاي مذهب، امام وسط جنازه زن مي ايستد. البته حکم شرعي اين وقوف امام، سنت است و اگر طور ديگري عمل شود نماز درست است و فقط مخالفت سنت صورت گرفته است.
درکتاب المهذب آمده است: براي امام سنت است که در جنازه ي مرد کنار سر او و در جنازه ي زن کنار عجيزه (موخره) او بايستد. روايت شده که انس بن مالک رضي الله عنه بر زن و مردي نماز جنازه خواند و کنار سر مرد و کنار عجيزه زن ايستاد علاء بن زياد که از تابعين بود از او سوال کرد آيا پيامبر بر زن و مرد اينگونه نماز جنازه مي خواند؟ انس گفت بله .
و در روايت بخاري و مسلم از سمرة رضي الله عنه آمده است (صليت وراء النبي صلي الله عليه وسلم على امرأة ماتت في نفاسها فقام عليها وسطها ) يعني پشت سر پيامبر بر زني که بخاطر قطع نشدن خون نفاس فوت شده بود نماز جنازه خوانديم و پيامبر وسط آن جنازه ايستاد.
پس خلاصه ي مطلب اينکه اين وقوف امام مقابل جنازه ي مرد يا زن به تبعيت از سنت رسول الله صلي الله عليه و سلم مي باشد و براساس آيه ي (وما آتاکم الرسول فخذوه ) ما ملزم به تبعيت از او هستيم وحکمت از اين نوع وقوف کنار جنازه ي زن آنچنانکه بعضي از فقهاء گفته اند صيانت و محافظت جنازه او از رويت توسط ديگران است.

پرسش و پاسخ (2)


سوال:با سلام . من شافعی مذهب هستم. می خواستم منو راهنمایی کنید.1 ـ بنده دارای مجوز تاسیس چاپخانه دیجیتال هستم این مجوز به خودی خود داری وام دولتی برای راه اندازه و خرید تجهیزات برای ایجاد شغل برای سه نفر هست. آیا باتوجه به اینکه تحصیل کرده و بیکار هستیم آیا می توانیم برای خرید تجهیزات از این وام استفاده کنیم؟
2 ـ آیا می توانم تجهیزات و لوازم کار را به صورت قسطی خریداری کنم؟( با توجه به شرایط خرید و فروش در ایران).
3 ـ آیا برای اهل سنت مکانی برای اخذ وام و یا کمک مالی برای اهل سنت وجود دارد یا نه ؟ اگر هست منو راهنمایی کنید.لطفا سریعا جواب می خواهم.

پاسخ:براساس فتواي هيئت فتواي اهل سنت جنوب استفاده از وامهاي بانکي که بعنوان تسهيلات دولت جهت ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان ارائه مي شود مشروط به متناسب بودن مازادي که بانک جهت کارمزد و تورم مي گيرد جايز است . براي اطلاع کامل از حکم شرعي آن به سايت هيئت فتواي اهل سنت جنوب مراجعه کنيد.

پرسش و پاسخ (2)


سوال:با سلام امیدوارم در پناه خدا باشسید سوالی داشتم که گوش دادن به آهنگ چه حکمی دارد کناه است یا نه ؟

پاسخ:در مورد جواز موسيقي و ترانه بين علما اختلاف وجود دارد اکثر علما آنرا مطلقا حرام مي دانند و به بعضي آيات و احاديث استدلال مي کنند مانند حديث معازف که در صحيح بخاري آمده است ( ليکونن من امتي اقوام يستحلون الحر و الحرير و الخمر و المعازف)
اما در ميان علما کساني هستند که موسيقي و ترانه را مطلقا حرام نمي دانند و مستند آنها اين است که اصل در امور اباحه است و براي تحريم بايد نص صريح قرآن يا سنت وجود داشته باشد که چنين نصي وجود ندارد. البته قائلين به اباحه ترانه و موسيقي براي آن شروطي را قرار داده اند از آن جمله:
1- آن ترانه از جمله ترانه هايي نباشد که تشکيک در امور عقيدتي ايجاد کند و سخنان زشت و رکيک و ناپسند که مخالف تعاليم اسلامي است در آن وجود نداشته باشد.
2- تحريک کننده غرايز جنسي و قلبهاي مريض نباشد.
3- همراه آن چيزهاي حرام چون شرب خمر و اختلاط زن و مرد وجود نداشته باشد .
4- مقيد به عدم اسراف و مبالغه و افراط باشد يعني بعنوان عادت در نيايد.

پرسش و پاسخ (2)


سوال:من جای کار می کنم که مدیر آنجا به نماز و دین اهمیت نمی دهد و حتی دختر باز هم هست تکلیف من چیست؟

پاسخ:در اين مورد به آنچه که به تقواي قلبی شما نزديکتر است عمل کنيد .

پرسش و پاسخ (2)


سوال:با سلام آیا امام بخاری با امام شافعی هم عصر بودند یا نه ؟ امام شافعی عالمتر است یا امام بخاری لطفا توضیح دهید:

پاسخ:بله از لحاظ زماني هم عصر بوده اند چون امام بخاري متولد سال 194 هجري و متوفي سال 256 هجري قمري است و امام شافعي در سال 150 هجري به دنيا آمد و در سال 204 هجري قمري وفات نمود. پس در زمان وفات امام شافعي ، بخاري 10 ساله و کودک بوده است و نقل نشده که ملاقاتي بين آنها صورت گرفته باشد چون امام شافعي از 28 شوال سال 198 تا 29 رجب سال 204 در مصر اقامت فرمود و در همانجا رحلت کرد.
هر کدام از علما در تخصص خود نمونه بودند امام بخاري در علم حديث درايتا و روايتا بسيار متبحر بود و هيچ کس چه قبل از او و چه بعد از او در اين علم به پاي او نمي رسد و کتاب او بعنوان صحيح ترين مرجع اهل سنت و جماعت بعد از قرآن محسوب مي شود. امام شافعي بعنوان باني علم اصول فقه در ميان تمام علما معروف است و تبحر او در لغت عرب و فقه و اصول زبانزد علماي همه ي مذاهب است.

پرسش و پاسخ (2)


سوال:سلام تحیات دررکعت اول تا کجا باید خواند واگر از ان حد تجاوز کرد جه حکمی دارد؟

پاسخ:تشهد در رکعت دوم و آخر نمازها مشروع است تشهد اول سنت است و همانند قنوت در نماز صبح جزء ابعاض نماز محسوب مي شود يعني چنانچه سهو صورت گرفت بازگشت به آن واجب نيست و با سجده سهو جبران مي گردد اما تشهد آخر از ارکان نماز است و اگر خوانده نشود نماز باطل است. در مذهب شافعي تشهد به اين صورت خوانده مي شود: (التحيات المباركات الصلوات الطيبات لله السلام عليك أيها النبي ورحمه الله وبركاته السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمد رسول الله) اين تشهد اول است البته در مورد صلوات بر پيامبر و آل او در تشهد اول بين علماي مذهب اقوالي وجود دارد.
در تشهد آخر علاوه بر خواندن تحيات، صلوات بر پيامبر نيز واجب است که بصورت زير خوانده مي شود: (اللهم صل على محمد وعلى آل محمد كما صليت على إبراهيم وعلي آل إبراهيم وبارك على محمد وعلى آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلي آل إبراهيم في العالمين إنك حميد مجيد).
اگر در تشهد اول فراموش کرد و صلوات کامل را ادامه داد در نماز او اشکالي به وجود نمي آيد و نماز او درست است.

پرسش و پاسخ (2)


سوال:با سلام من یک فرزند 22 ماهه دارم و هنوز از شیر نگرفتم ( تا دوسالش بشه) امروز بعد از یک هفته تاخیر در عادت ماهانه فهمیدم باردار شدم . دخترم هنوز کوچک است و من شاغل هستم ، فعلا آمادگی ندارم ، نه که بگم بچه نمیخوام ولی یک سال دیگه که دخترم از آب و گل دربیاد. خیلی استرس دارم. حتی نمیتونم سوالم را بپرسم، میتونم تا زمانی که هنوز چهل روز نگذشته دارویی بخورم که ...؟ خواهشاً زود جواب بدین

پاسخ:ای زن مسلمان تو از نظر شرعی امین هستی که آنچه را که خداوند در زهدان تو خلق کرده است انکار نکنی. چنانچه خداوند فرموده است: ﴿ وَلاَ یَحِلُّ لَهُنَّ أَن یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِی أَرْحَامِهِنَّ إِن کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ﴾. (البقره: ۲۲۸).«و اگر به خدا و روز رستاخیز، ایمان دارند، براى آنها حلال نیست که آنچه را خدا در رحمهایشان آفریده، کتمان کنند».
هیچگاه برای از بین بردن نطفه و رها شدن از دست آن به هر وسیله ممکن دست نزن. زیرا اگر در ماه مبارک رمضان روزه‌داری به خاطر وجود حمل و یا حتی اگر روزه به ضرر طفل شکم تو باشد، خداوند سبحان به تو اجازه خوردن روزه را داده است. و آنچه که امروزه به عنوان سقط جنین رواج دارد، کار حرامی است. در ضمن اگر در وجود جنین روح دمیده شده باشد و آنگاه زنی آن را به وسیله سقط از بین ببرد، این کار قتل نفس به شمار می‌آید. قتل نفسی که خداوند آن را اگر به ناحق باشد، حرام نموده است. و کلیه احکام جنائی از قبیل دیه و غیره، و در دیدگاه بعضی از ائمه کفاره که عبارت از آزاد نمودن برده مؤمن و یا دو ماه روزه‌داری پشت سرهم است، بر وی واجب می‌شود؛ حتی بعضی از علما این کار را زنده بگور کردن صغری نامیده‌اند.
شیخ محمد بن ابراهیم : در مجموعه فتاوی (۱۱/۱۵۱) گفته است: تا زمانی که به یقین نوزاد در شکم مادر نمرده است، اسقاط آن به هر صورتی جایز نیست؛ ولی اگر یقین حاصل شد که نوزاد در شکم مرده است، اسقاط آن جایز می‌باشد.
شورای گروه علمای بزرگ در این مورد در شماره ۱۴۰ تاریخ ۲۰/۶/۱۴۰۷هـ موارد زیر را تصویب کرد:
۱- اسقاط حمل در مراحل مختلف آن جز با مجوز شرعی و در موقعیت‌های بسیار حساس، جایز نمی‌باشد.
۲- اگر نوزاد در مرحله اول شکل گیری ـ چهل روز اول ـ باشد؛ و ترس از سخت بودن تربیت وی، یا ترس از بجا آوردن و فراهم نمودن معیشت زندگی و آموزش وی در حال و آینده، یا به خاطر عدم علاقه زن و شوهر به داشتن فرزند بیشتر باشد؛ در همه این صورتها جایز نیست.
۳- اگر جنین به صورت خون بسته و یا تکه گوشت درآمده باشد، اسقاط آن جز در مواردی که کمیته پزشکان معتمد و موثق پیشنهاد بدهند به این که ادامه زنده ماندن و بودن جنین در رحم مادر، سلامتی مادر را به خطر خواهد انداخت، جایز نیست. البته پس از مطمئن شدن از این که هیچ راهی برای رفع این خطر وجود ندارد. در غیر این صورت جایز نیست.
۴- پس از مرحله سوم و بعد از تمام شدن چهار ماه کامل، اسقاط حمل جایز نیست؛ مگر این که تعدادی از پزشکان متخصص و معتمد تصویب نمایند، ماندن جنین در شکم مادر باعث مرگ مادر می‌شود. البته پس از بکارگیری همه وسایل و تجهیزات لازم برای زنده نگه داشتن کودک.
اقدام به اسقاط حمل فقط با این شروط اجازه داده شده است، تا بدین وسیله جلوی ضرر و زیان بزرگتر گرفته شود و آنچه که خیر و صلاح بیشتری دارد بدست آید.
شورا هنگامی که احکام بالا را صادر کرد به رعایت تقوای الهی و صبر و استواری در این کار سفارش نمود. بی‌تردید خداوند توفیق‌دهنده است و درود و سلام خداوند برپیامبر ما محمد (ص).
همچنین در کتاب «رساله‌ای درباره خون طبیعی زنان، نوشته جناب شیخ محمد بن عثیمین آمده است: اگر قصد و هدف از اسقاط حمل، از بین بردن و تلف کردن آن باشد؛ پس این کار پس از دمیده شدن روح در جسم بدون شک حرام است، زیرا این کار قتل نفس ناحق محسوب می‌شود و بر اساس حکم قرآن و سنت و اجماع قتل نفس به ناحق حرام است.
ای زن مسلمان تقوای الهی را رعایت کن؛ برای هیچ قصد و هدفی دست به چنین جنایتی نزن. و هیچگاه فریب تبلیغات گمراه کننده و روشهای باطل که نه مستند به عقل‌اند و نه دین را، نخور.

پرسش و پاسخ (2)


دوستان گرامی سوالات خود را در قسمت نظرات مطرح کنید و منتظر پاسخ باشید
بازديد:42318| نظر(68)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت