« وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » مـؤمنان را نسزد كه همگي بيرون روند (‌و براي فراگرفتن معارف اسلامي عازم مراكز علمي اسلامي بشوند)‌. بـايد كـه از هر قوم و قبيله‌اي‌، عدّه‌اي بروند (‌و در تـحصيل علوم ديني تلاش كنند) تا با تعليمات اسلامي آشنا گردند، و هنگامي كه به سوي قوم و قبيلۀ خود برگشتند (‌به تعليم مـردمـان بـپردازنـد و ارشـادشان كنند و) آنـان را (‌از مخالفت فرمان پروردگار) بترسانند تا خودداري كنند

بیوگرافی مدرسه دینی اسماعیلیه | معاونت علمی 20 فروردين 1389
جزیره ی قشم در زمانی نچندان دور بعنوان مرکز علمی در قلب خلیج فارس و سرزمینهای ساحلی مطرح بوده است.

در این جزیره مدارس و علمای بسیاری حضور داشتند که هر کدام در نشر علوم دینی و اسلامی نقش فعالی داشتند و هنوز هم آوازه و ذکر خیر آنها در بین مردم وجود دارد .

از میان این مدارس، می توان به مدرسه ی علوم دینی شیخ محمد اسماعیل که از باسابقه ترین مدارس علوم دینی اهل سنت وجماعت در جزیره قشم بشمار می آید و دارای قدمتی بیش از 220 سال است اشاره کرد .

این مدرسه در سال 1200 هـ .ق در شهر قشم ،توسط شیخ اسماعیل تأسیس شد . بنای اولیه ی این مدرسه در محوطه فرمانداری قبلي شهر قشم بود که بعدها توسط شیخ احمد اسماعیل به جنب مسجد ایمانی انتقال یافت که هنوز هم آثار قدیمی این مدرسه در آن محل باقی است.

حدود صد سال پیش شیخ محمد اسماعیل فرزند شیخ احمد که از علمای کبار و از مشایخ جزیره قشم بود، در این مدرسه مشغول به تدریس علوم دینی شدند و دارای طلاب نسبتا زیادی بودند . بعد از ایشان فرزندش شیخ محمد ملقب به شیخان محل سکونتش را به روستای گیاهدان انتقال داد مدرسه ی مذکور نیز به این روستا انتقال یافت.

ایشان در طول حیات خود به تدریس علوم دینی مشغول بودند و بخاطر تسلط بر زبان عربی در علوم لغوی نیز تبحر داشتند و توانستند شاگردان بسیاری که از جمله آنها می توان به جناب شیخ محمد صالح امینی اما م جمعه طبل و ریس شورای حل اختلاف قشم ،جناب شیخ عبدالروئف نحوی مدیر مدرسه علوم دینی بند حاجی علی، مرحوم شیخ محمد شریف صالحی رمکانی مفتی شرع قشم و از علمای بنام در ایران ، مرحوم شیخ عیسی ترکمانی امام جمعه بمانی از روستاهای میناب ، جناب شیخ سید محمد حبیب قریشی از علمای کبار گیاهدان ،مرحوم سید عبدالرحیم خطیب امام جمعه سابق اهل سنت بندر عباس و از علمای بزرگ که صاحب دو کتاب معروف شیخین وصهرین بودو غیره ...... می توان نام برد

شیخ محمد (شیخان ) در سال 1355 هـ.ش بعد از گذراندن حیاتی علمی دار فانی را وداع ودعوت حق را لبیک گفتند.

بعد از وفات ایشان یکی از از فرزندان ایشان بنام شیخ محمد راشد بر آن شد تا راه پدر را ادامه دهد لذا عزم بر تجدید بنای مدرسه در همین روستا نمود و با زحمات بسیار موفق به احیای این مدرسه شد .

هم اینک این مدرسه با برخورداری از امکانات رفاهی مناسب و مدرسین مجرب هر سال اماده پذیرش طلاب علوم دینی ومشتاقان از سراسر ایران اسلامی است .

ساختمان قدیمی مدرسه اسماعیلیه واقع در شهر قشم

بیوگرافی مدرسه دینی اسماعیلیه

بیوگرافی مدرسه دینی اسماعیلیه

بیوگرافی مدرسه دینی اسماعیلیه

بیوگرافی مدرسه دینی اسماعیلیه

بیوگرافی مدرسه دینی اسماعیلیه



نمایی از مدرسه اسماعیلیه واقع در روستای گیاهدان

بیوگرافی مدرسه دینی اسماعیلیه
بازديد:477601| نظر(22533)

نظرسنجی

عالي
خوب
متوسط
می پسندم


آمار بازدیدکنندگان
جستجو در سایت